VERSLAG: Green Day - 31/01 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Green Day in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 27 foto's.

Bekijk de Green Day - 31/01 - Ziggo Dome foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Green Day - Ziggo Dome

Vorig jaar bracht Green Day het twaalfde studioalbum 'Revolution Radio' uit. Dit resulteert in een uitverkocht Ziggo Dome.

Uit de luidsprekers klinkt Queen's 'Bohemian Rhapsody', wat leidt tot een sing-a-long. Vervolgens 'Blitzkrieg Bop' van Ramones en tijdens Ennio Morricone's 'The Good, The Bad And The Ugly' verschijnt Green Day op het podium. Tenslotte zet de band 'Know Your Enemy' in en vraagt zanger/gitarist Billie Joe Armstrong het publiek om te gaan staan, ook op de eerste en tweede ring.

Het trio wordt live bijgestaan door gitarist Jason White, toetsenist en saxofonist Jason Freese en zanger/gitarist Jeff Matika. De energieke en charismatische frontman rent van hot naar her om het publiek te entertainen. De show wordt gekenmerkt door een reeks Green Day klassiekers zoals: 'Holiday', 'Boulevard Of Broken Dreams', 'Minority' en 'Basket Case'. 'Troubled Times' maakt vanavond haar live-debuut tijdens de Revolution Radio tour.

Green Day weet als geen ander hoe je je fans betrekt bij het optreden. Met ondoorgrondelijke hoeveelheden energie raast Armstrong het podium over en selecteert hij fans uit het publiek. Zo wordt al tijdens het eerste nummer een fan uitgenodigd die het laatste couplet en refrein mag meezingen. Bij 'Longview' kiest Armstrong een jongeman uit. Een droom die uitkomt voor de fan; het is een genot om te aanschouwen.

Ook bij Operation Ivy's cover 'Knowledge' wordt er een fan op het podium gevraagd. Dit keer niet om mee te zingen, maar om gitaar te spelen. Iedereen wil deze unieke kans grijpen en steekt zijn/haar handen in de lucht. Armstrong kiest allereerst een vrouwelijke fan uit. Hij overlegt met haar: "Weet je zeker dat je gitaar kunt spelen? Hoe lang speel je al?" De vrouwelijke fan wordt uiteindelijk ingeruild voor een jongen die de show steelt, terwijl de band achter hem speelt. Tot slot mag hij zelfs de gitaar houden!

Green Day speelt slechts zeven nummers van hun nieuwste release. De nadruk wordt deze show gelegd op de oudere nummers van albums als 'Dookie', 'Nimrod', 'Warning' en natuurlijk het meest politiek geladen album 'American Idiot'. 'American Idiot' is in 2017 nog even relevant als in 2004. "Fuck Trump", roept Armstrong na afloop van het nummer. "He is not a president. He is a puppet.", aldus Billie. Het publiek doet mee en het concert verandert even in een politieke opstand.

Naast eigen nummers en een cover van Operation Ivy, spelen ze een medley van 'Shout', (I Can't Get No) Satisfaction','Always Look On The Bright Side Of Life' en 'Hey Jude'. Het publiek zingt luidkeels de populaire nummers mee. Ook speelt saxofonist Jason Freese tijdens het feestelijke 'King For A Day' een stukje van George Michael's 'Careless Whisper'.

De set wordt afgesloten met een akoestische versie van 'Ordinary World' en 'Good Riddance (Time of Your Life)'. Binnenkort is Green Day weer terug in Nederland, want de band is ייn van de headliners van Pinkpop.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

123
Green Day foto Green Day - 31/01 - Ziggo Dome Green Day foto Green Day - 31/01 - Ziggo Dome Green Day foto Green Day - 31/01 - Ziggo Dome Green Day foto Green Day - 31/01 - Ziggo Dome Green Day foto Green Day - 31/01 - Ziggo Dome Green Day foto Green Day - 31/01 - Ziggo Dome Green Day foto Green Day - 31/01 - Ziggo Dome Green Day foto Green Day - 31/01 - Ziggo Dome Green Day foto Green Day - 31/01 - Ziggo Dome Green Day foto Green Day - 31/01 - Ziggo Dome Green Day foto Green Day - 31/01 - Ziggo Dome Green Day foto Green Day - 31/01 - Ziggo Dome

123

SKUNK ANANSIE - 02/02 - AFAS LIVEEen explosie van geluid in Afas Live vanavond. In de Amsterdamse concertzaal...

DREAM THEATER - 08/02 - 013 Dream Theater streek met de tour voor het 25-jarige jubileum neer in Tilburg....