VERSLAG: Bastille - 16/11 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Bastille in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 14 foto's.

Bekijk de Bastille - 16/11 - Ziggo Dome foto's

VERSLAG: Maaike van Dam

Bastille tovert glimlach op gezicht in Ziggodome

Het wachten op een band is altijd een beetje saai maar Bastille zorgt er met de visuals al voor het optreden voor dat het publiek zich kan vermaken. Op grote schermen is een nieuwslezer te zien die gekke dingen doet. Het lijkt wat willekeurig maar als het optreden begint is duidelijk waarom ze hiervoor gekozen hebben. Het optreden is namelijk deel van een fictieve nieuwsuitzending, compleet met teksten als “Bastille live vanuit de Ziggodome in Amsterdam”.

Zanger Dan Smith licht het publiek toe waarom ze hiervoor gekozen hebben. Het nieuwe album gaat over deze haastige tijd waarin mensen leven en nauwelijks nog tijd hebben voor elkaar. Hij roept het publiek op om vooral veel plezier te hebben vanavond, en dat hebben ze dan ook.

De liedjes lijken ogenschijnlijk vrolijk maar schijn bedriegt. Als je goed luistert naar nummers als Good Grief dan gaat het toch wat dieper. “What’s gonna be left of the world when you’re not in it? Every minute of every hour, I miss you more!” Een nummer over de dood dus. Smith doet er luchtig over door iedereen op te roepen om te springen op een nummer over de dood.

Luchtig, dat is het hele concert. De zanger springt over het podium, loopt het publiek in en klimt halverwege de zaal op een camerapodium. Iedereen springt en zingt mee, het gehups van de zanger werkt aanstekelijk. Zijn zangkwaliteiten worden er niet door belemmerd, het is bijzonder hoe loepzuiver hij blijft zingen terwijl hij als een stuiterbal door de zaal gaat.

Hoewel de nummers misschien wat oppervlakkig zijn liggen ze lekker in het gehoor en krijgen de fans precies waar ze voor gekomen zijn: een leuke avond met vrolijke muziek. De hippe meisjes zingen alle nummers uit volle borst mee.

Bij de toegift staat de zanger opeens tussen het publiek in de tweede ring samen met bassist Will Farquarson. Het nummer Two Evils wordt akoestisch gebracht. Een gedurfde keus, maar de uitvoering is prachtig. Als laatste komt Pompeii aan de beurt, een logische afsluiter. De meisjes zingen nog eenmaal mee uit volle borst en de zaal springt op en neer.

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok

12
Bastille foto Bastille - 16/11 - Ziggo Dome Bastille foto Bastille - 16/11 - Ziggo Dome Bastille foto Bastille - 16/11 - Ziggo Dome Bastille foto Bastille - 16/11 - Ziggo Dome Bastille foto Bastille - 16/11 - Ziggo Dome Bastille foto Bastille - 16/11 - Ziggo Dome Bastille foto Bastille - 16/11 - Ziggo Dome Bastille foto Bastille - 16/11 - Ziggo Dome Bastille foto Bastille - 16/11 - Ziggo Dome Bastille foto Bastille - 16/11 - Ziggo Dome Bastille foto Bastille - 16/11 - Ziggo Dome Bastille foto Bastille - 16/11 - Ziggo Dome

12

PLACEBO - 21/11 - ZIGGO DOMEPlacebo speelt vanavond in Ziggo Dome. Podiuminfo is erbij, bekijk hier het...

RAUW - 18/11 - TIVOLIVREDENBURG Aan al het goede komt een eind, zo zal ook Joost van Bellen gedacht hebben...