VERSLAG: Equilibrium/Heidevolk - 2/10 - Dynamo

VERSLAG: Stefan Zegerius

Into The Forest III - 2/10 - Dynamo

Vandaag vindt, op deze stortregenachtige zondag, het ‘Into The Forest’ festival plaats in de Eindhovense Dynamo. Op deze derde editie is de organisatie met de beste line-up tot dusver op de proppen gekomen. Daarnaast is er een second stage geregeld, alwaar lokaal en minder lokaal akoestisch talent zich tussen het zware metalen geweld door in de kijker mag spelen. Ook de metalmarkt is weer present en bestaat met betrekking tot het folk/viking metal genre voornamelijk uit de verkoop van huiden, drinkhoorns en andere attributen waar de hedendaagse viking niet zonder kan. Een prachtige dag dus om het bier rijkelijk te laten vloeien en te genieten van een mooi feest.

Het Tilburgse Vanaheim mag de avond openen. De folkmetal band overtuigt aardig, maar wekt helaas weinig indruk. Nu moet eerlijk bekend worden dat de oorzaak hiervan aan het matig afgestelde geluid ligt. Jammer, want het is hierdoor moeilijk om Vanaheim te identificeren. Tegen het einde van de show speelt de band echter een paar knetterstrakke en interessante nummers. Deze jongens verdienen absoluut een nieuw bezoek bij de volgende show.

Het Duitse Firtan speelt vanavond voor het eerst op Nederlandse bodem en heeft zich direct ontpopt tot de verrassing van de avond. De viking/black metal in combinatie met de panische grunts zorgen voor een heerlijke duistere sfeer. De blastbeats worden gedoseerd afgewisseld met prachtige atmosferische passages. Met name de nummers van de dit jaar uitgebrachte EP Innenwelt dringen diep de ziel binnen. Deze band kan alleen nog maar beter worden, maar speelt vanavond al een waanzinnige set weg.

Aan Nothgard de taak om aan te tonen dat ook melodische deathmetal een plek verdient op deze dag. Helaas staat het geluid wederom matig afgesteld en dit kan nou net deze band niet gebruiken. Nothgard is lichtelijk misplaatst op deze dag. De ontvangst is hier en daar wel positief, maar muzikaal is het tamelijk saai. Niet slecht, maar geen band voor Into The Forest.

Het Duitse Finsterforst staat inmiddels bekend als een van die folkmetal bands waar de geniale compositie het ultieme uitgangspunt is, en terecht. Het laatste album Mach Dich Frei! dook vorig jaar in veel jaarlijstjes op. Het blijven echter muzikanten die graag maken wat ze willen maken. Een aantal weken terug bracht Finsterforst de EP #YOLO uit. Dit tot ongenoegen van een hoop fans. Vanavond blijkt echter dat feestnummers en dronken gelal voor de aanwezigen in de zaal de perfecte ingrediënten zijn om de boel op zijn kop zetten. De eerste helft van de set bestaat uit het serieuze en magistrale werk van de band. De tweede helft is #YOLO for the win! De hele zaal doet mee en zorgt samen met de band voor een heerlijk optreden. Er wordt nog wel even afgesloten met het fantastische nummer ‘Mach Dich Frei!’ en zo komt elke Finsterforst fan vanavond aan zijn trekken.

Heidevolk is een band waar wij inmiddels enorm trots op mogen zijn. Deze jongens zijn over de jaren heen hard gegroeid in muzikaal opzicht. Het klinkt volwassen en staat als een huis. In de nieuwe samenstelling is Heidevolk niet meer te stoppen. De opener ‘Winter Woede’ blaast direct iedereen wakker en klaar voor de strijd. De publiekslievelingen als ‘Saksenland’ en ‘Nehalennia’ ontbreken ook dit maal niet. Uiteraard wordt de set afgesloten met de Normaal-cover ‘Vulgaris Magistralis’ en maakt deze avond eigenlijk nu al compleet.

Aan het Duitse Equilibrium om de boel waardig af te sluiten. Gelukkig doen ze dit als altijd met overtuiging. Ze touren momenteel ter ere van het nieuwe album Armageddon, welke wederom zeer goed is ontvangen. De set wordt dan ook gestart met de eerste drie tracks van dit album. Vervolgens wordt ‘Waldschrein’ ingezet van het voorlaatste album Erdentempel om het publiek duidelijk te maken met welke band ze te maken hebben. Oude nummers worden afgewisseld met voornamelijk nieuw werk. De set van Equilibrium bevat hierdoor geen verrassingen en iedereen krijgt precies wat er verwacht wordt. Het overgrote deel van het publiek is hier content mee en wordt verwend met een prachtig feest welke zorgt voor goed einde van dit mooie mini festival.

Into The Forest is opnieuw geslaagd en mag volgend jaar weer herhaald worden met een evenzo goede, al dan niet betere, line-up.

THE DUBLIN LEGENDS - 5/10 - TIVOLIVREDENBURGThe Dublin Legends stonden vanavond in TivoliVredenburg. Lees hier het verslag!

BLAUDZUN - 07/10 - ANNABEL Blaudzun was in Rotterdam voor de releaseshow van Jupiter; lees en bekijk...