VERSLAG: Blaudzun - 07/10 - Annabel

Podiuminfo was aanwezig bij Blaudzun in Annabel voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

Bekijk de Blaudzun - 07/10 - Annabel foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Blaudzun @ Annabel

Bijna twee en een half jaar na de release van het succesvolle album 'Promises Of No Man's Land' keert terug Blaudzun met het nieuwe album 'Jupiter (Part 1)'. In september gaf Blaudzun maar liefst vier pre-releaseshows in Ekko te Utrecht. Vandaag komt het album officieel uit en wordt het album gepresenteerd in Annabel te Rotterdam, in samenwerking met Rotown en Motel Mozaïque Concerts.

Voorafgaand is het de beurt aan Jeangu Macrooy om het publiek op te warmen. Jeanhu woont sinds twee jaar in Nederland en heeft hiervoor in Suriname gewoond. De singer/songwriter uit Hengelo begint zijn set geheel a capella met 'Gold'. Hij probeert het publiek voor zich te winnen, maar de menigte heeft het te druk met het bespreken van hun weekendplannen. Ze hebben geen oog voor Jeangu, die zijn uiterste best doet. Jeangu hervat zijn set en speelt de nummers van zijn 'Brave Enough EP'. Degenen die wel luisteren zijn getuigen van een topartiest in wording, die over een paar jaar waarschijnlijk dit grote podium is ontgroeit. Jeangu Alvan heeft een prachtige stem en weet hoe hij liedjes moet schrijven: stuk voor stuk catchy nummers, met als uitspringers 'The Next One' en 'To Love Is To Hurt' die - hoe cliché het ook klinkt - on-Nederlands klinken. Een artiest om in de gaten te houden!

Blaudzun begint de set toepasselijk met 'Rotterdam', het slotnummer van 'Jupiter (Part 1)'. De planeet Jupiter is vanaf de zon gezien de vijfde en tevens grootste planeet van ons zonnestelsel. Jupiter (Part 1)' is tevens Blaudzun's vijfde album en het eerste deel van een drieluik. Gelukkig weet het Rotterdamse publiek bij Blaudzun wel het respect op te brengen om stil te zijn. De muziek klintk als het Nederlandse antwoord op Arcade Fire. Het zijn geen nummers waar je eerst aan moet wennen of een tweede luisterbeurt moet geven. Live komt het zeer overtuigend over en wordt het eerste Jupiter deel omarmt door het publiek. Deze avond staat niet alleen in het teken van het nieuwe album. Ook oude nummer zoals 'Flame On My Head', 'Promises Of No Man's Land' en 'Elephants' komen voorbij. Blaudzun is in staat om de popzaal te veranderen in een intieme omgeving. Zo laat hij tijdens 'Solar' het publiek "It hurts too much to stay, but I won't let go" herhalend meezingen.

Blaudzun is zo'n artiest die je laat vergeten hoe goed hij eigenlijk is. Nederland heeft zoveel te bieden op muzikaal gebied, dat je soms de parels vergeet. Je wordt bij een concert van Blaudzun vanaf minuut één geconfrotneerd met de zeer verbazingwekkende muzikaliteit van de groep muzikanten. Drummer Simon Levi en toetseniste/percussioniste Linda van Leeuwen zijn sinds dit jaar de nieuwe aanwinsten van de band en maken het plaatje compleet.

Zanger Johannes Sigmond heeft zijn band vernoemd naar een Deense wielrenner uit de jaren '60: Verner Blaudzun. Nu is Blaudzun het handelsmerk voor uitzonderlijke muziek.

Het tweede deel van de trilogie verschijt in het voorjaar van 2017. De releasedatum van het derde deel staat nog niet vast.

FOTOGRAFIE: Anja de Bruijn

12
Blaudzun foto Blaudzun - 07/10 - Annabel Blaudzun foto Blaudzun - 07/10 - Annabel Blaudzun foto Blaudzun - 07/10 - Annabel Blaudzun foto Blaudzun - 07/10 - Annabel Blaudzun foto Blaudzun - 07/10 - Annabel Blaudzun foto Blaudzun - 07/10 - Annabel Blaudzun foto Blaudzun - 07/10 - Annabel Blaudzun foto Blaudzun - 07/10 - Annabel Blaudzun foto Blaudzun - 07/10 - Annabel Blaudzun foto Blaudzun - 07/10 - Annabel Blaudzun foto Blaudzun - 07/10 - Annabel Blaudzun foto Blaudzun - 07/10 - Annabel

12

EQUILIBRIUM/HEIDEVOLK - 2/10 - DYNAMOVandaag vindt, op deze stortregenachtige zondag, het ‘Into The Forest’...

DIIV - 28/09 - PARADISO DIIV gaf op 28 september een concert in Paradiso. Podiuminfo was daar...