VERSLAG: Halsey - 26/02 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Halsey in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 24 foto's.

Bekijk de Halsey - 26/02 - Melkweg foto's

VERSLAG: Anjelica Hollen

Halsey - 26/02 - Melkweg

Een jaar geleden was de Amerikaanse zangeres Halsey, die eigenlijk gewoon Ashley heet, nog voornamelijk bekend in de indie-scene. Ze scoorde toen enkele hitjes met nummers als Hurricane en Ghost maar de grote doorbraak kwam pas onlangs met het nummer New Americana. Dat het snel is gegaan met de carrière van de excentrieke zangeres blijkt ook als de kaartjes voor haar eerste concert op Nederlandse bodem in de verkoop gaan. Binnen twee minuten zijn alle tickets voor het optreden dat oorspronkelijk gepland stond in de kleine zaal van de Melkweg uitverkocht. Na een upgrade naar de grote zaal is dat niet anders.

De zangeres lijkt het formaat van The Max echter ruim voldoende te vinden, zo blijkt als ze vrijdag avond na een aantal nummers het Amsterdamse publiek toespreekt: “Mijn platenmaatschappij vroeg of ik niet in een grote zaal wilde spelen maar dit is veel leuker toch?”

Het eens blauw-harige meisje staat op het podium in een glitter hotpants, crop top en dijlange laarzen met torenhoge hakken. Haar haren zijn kortgeschoren en haar lippen donker gestift. Ze krijgt meteen enthousiast, en luidruchtig, bijval vanuit de hele zaal. Een zaal die voornamelijk uit tieners bestaat en waarvan sommigen al sinds de vorige avond voor de deur zaten. En van het feit dat New Americana het enige nummer is dat nog wel eens op de Nederlandse radio voorbij komt is niets te merken. Ieder liedje op de setlist wordt woord voor woord en met bijna agressieve overtuiging en stompende vuisten meegezongen.

Halsey zelf zet ondertussen een korte maar overtuigende show van pakweg een uur neer. Ondersteund door een kleine band en mooie, simpele graphics op de schermen laat ze horen dat ze eigenlijk gewoon een steengoede zangeres is. Ze doet niet aan outfit wissels en als ze praat is dat slechts om het publiek te bedanken, maar wat ze zegt lijkt ze te menen. Opvallend is ook dat haar kenmerkende ‘typische indie klank’, zoals die door critici wel eens afkeurend genoemd wordt, live veel minder aanwezig.

Haar stem is helder en minstens zo krachtig als haar lichaam. Veel gestamp met haar eindeloos lange benen en gezwaai met haar getatoeëerde armen. Maar het is niet afleidend of too much. Het past bij de show, het past bij haar uiterlijk en haar soms boze teksten. Net zoals het optreden bij de fascinerende Halsey past. Want dat er niets is dat ze liever doet is duidelijk te zien en bevestigd ze zelf ook nog maar eens. “Sommige mensen zien dit als hun baan maar dat zijn idioten, this is the sickest thing i’ve ever done.”

FOTOGRAFIE: Rinse Fokkema

12
Halsey foto Halsey - 26/02 - Melkweg Halsey foto Halsey - 26/02 - Melkweg Halsey foto Halsey - 26/02 - Melkweg Halsey foto Halsey - 26/02 - Melkweg Halsey foto Halsey - 26/02 - Melkweg Halsey foto Halsey - 26/02 - Melkweg Halsey foto Halsey - 26/02 - Melkweg Halsey foto Halsey - 26/02 - Melkweg Halsey foto Halsey - 26/02 - Melkweg Halsey foto Halsey - 26/02 - Melkweg Halsey foto Halsey - 26/02 - Melkweg Halsey foto Halsey - 26/02 - Melkweg

12

THE PALADINS - 26/02 - BURGERWEESHUISThe Paladins kwamen vanavond in Deventer aan om een optreden te geven in het...

NATHANIEL RATELIFF - 24/02 - PARADISO De ster van Nathaniel Rateliff rijst razendsnel. Podiuminfo doet verslag...