VERSLAG: Dave Matthews Band - 2/11 - HMH

Podiuminfo was aanwezig bij Dave Matthews Band in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

Bekijk de Dave Matthews Band - 2/11 - HMH foto's

VERSLAG: Marco Vlot

Dave Matthews Band - 2/11 - HMH

Het is 2 november, en voor het eerst sinds 2010 doet Dave Matthews Band Nederland weer eens aan. Of eigenlijk: het is 2015 en voor het eerst sinds 2010 doet Dave Matthews Band Europa weer eens aan. Fans reizen de band gedurende hun tour achterna om zoveel mogelijk optredens mee te pikken, Dat doen ze in de Verenigde Staten, waar de band mateloos populair is, en ook in Europa. Gister Dusseldorf, overmorgen Brussel; veel fans beperken zich niet tot een optreden.

Waarschijnlijk komt deze trouw door het feit dat geen enkel optreden van de band hetzelfde is. Zo is de kans groot dat er bij meerdere optredens dicht bij elkaar in de buurt geen zelfde nummer gespeeld wordt. En zelfs als dat zo is: nummers zoals die op de cd's verschijnen, zijn slechts een startpunt. Deze nummers komen pas echt tot leven op het podium; arrangementen veranderen regelmatig, om van de improvisaties die ieder optreden plaats vinden nog maar te zwijgen. Een optreden van Dave Matthews en zijn band is een muzikaal avontuur waar magische momenten kunnen ontstaan, of waar een jamsessie uiteindelijk op niets kan uitlopen. Nu zal dat laatste gelukkig minder vaak voorkomen dan het eerste, want de band bestaat uit een aantal topmuzikanten.

Vanavond is een daarvan, drummer Carter Beauford, jarig. Als de band opkomt wordt er dan ook uit volle borst 'lang zal ze leven' gezongen. De altijd goedlachse drummer neemt het dankbaar in ontvangst, waarop de band 'Seven' inzet. De 2,5 uur daarna wordt het publiek meegenomen op een muzikale roadtrip die langs vele plaatsen gaat. Van een klein liedje als 'Satellite' tot een enorm uitgebouwde versie van 'Jimi thing' waarin ieder bandlid een moment krijgt om te laten zien wat hij kan. Een lieflijk nummer als het nieuwe 'Black and bluebird' wordt gevolgd door het overweldigende 'Don't drink the water'. Uiteindelijk komt in de toegift ook nog 'The space between', bekend van de reclame van een telecombedrijf en waarschijnlijk het bekendste nummer in Nederland, voorbij.

Dave Matthews Band is bij uitstek een band waarbij het geheel meer is dan de som der delen. Zo valt te beargumenteren dat de solo's van violist Boyd Tinsley niet altijd even creatief zijn, en dat Stefan Lessard een fantastisch functionele bassist is, maar dat hij het soleren beter aan de rest kan overlaten. Desondanks is Dave Matthews Band niet voor te stellen zonder welke van de leden ook: de onnavolgbare maar altijd groovende ritmes van Beauford, de smaakvolle blazerslijnen van Rashawn Ross en Jeff Coffin, de grootse gitaar van Tim Reynolds en natuurlijk de stem van Dave. En nee, ook zonder Tinsley en Lessard zou de band niet compleet zijn.

Vanavond in de HMH speelt de band publieksfavorieten maar staan er ook de nodige verrassingen op de setlist. De fans kunnen tevreden zijn, ondanks het soms luidruchtige publiek. Is dat nou echt een typisch Nederlands fenomeen? Gelukkig is er in Brussel weer een kans om 'Two step', 'Dancing Nancies' of '#41' te horen, en wellicht met een iets stiller publiek.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12
Dave Matthews Band foto Dave Matthews Band - 2/11 - HMH Dave Matthews Band foto Dave Matthews Band - 2/11 - HMH Dave Matthews Band foto Dave Matthews Band - 2/11 - HMH Dave Matthews Band foto Dave Matthews Band - 2/11 - HMH Dave Matthews Band foto Dave Matthews Band - 2/11 - HMH Dave Matthews Band foto Dave Matthews Band - 2/11 - HMH

12

EROS RAMAZZOTTI - 03/11 - ZIGGO DOMEDe Italiaan Eros Ramazzotti stond dinsdag in een vol Ziggo Dome. Podiuminfo...

BATTLES - 02/11 - MELKWEG De math rockers van Battles gaven een concert in de Melkweg. Podiuminfo doet...