VERSLAG: Saun & Starr - 30/09 - Patronaat

VERSLAG: Karst Jaarsma

Saun and Starr

Het Daptone Label heeft de afgelopen paar jaar verscheidene soultalenten opgeleverd waarvan Sharon Jones en Charles Bradley de trotse vaandelzwaaiers zijn. Saun & Starr is het nieuwe project van het label. Eerder konden we beide dames bewonderen als zangeressen in de band van Sharon Jones. Vanavond staat debuutalbum Look Closer centraal in de eigen show van het zangduo.

The Gospel Sessions put uit hetzelfde muzikale vaatje. Onder leiding van de Amerikaanse zangeres Michelle David spelen de Nederlandse muzikanten een heerlijke mix van oude gospel en soul. Michelle maakt diepe indruk met haar stem. Mooi is de gevonden afwisseling tussen swingende nummers zoals ‘He Chose Me’ en het Afrikaanse ‘By and By’. Diepe indruk maakt de stem van Michelle wanneer ze een nummer a-capella zingt. Deze muzikanten laten aan alle kanten zien de soul, blues en gospel tot in de vingerpuntjes te beheersen. Een fantastisch gezelschap dat grotere zalen verdient!

Na een korte ombouw van het podium is het vervolgens tijd voor Saun & Starr. Van de originele Dap Kings zien we alleen Thomas Brenneck terug op het podium als bandleider en gitarist. Verder is het gezelschap aangevuld met twee blazers en een drummer plus bassist. Zoals gewend bij het Daptone label brengen de dames het soulgevoel van de hoogtijdagen van Motown.

Dat resulteert al snel in een swingend feestje. Enkele nummers worden meerstemmig gedaan, maar allebei de zangeressen krijgen ook regelmatig de ruimte om een solo nummer te spelen. Met name ‘If Only’ dat door Saun wordt opgedragen aan haar vader maakt indruk. De traditionele soulballade had vanuit de pen van Otis Redding kunnen komen. Alles ziet er zo gemakkelijk uit dat je bijna vergeet dat het indrukwekkende muzikanten en goede zangeressen zijn. De band staat ook zo degelijk te spelen dat je gelijk danst en bijna vergeet hoe strak er gespeeld wordt. Met name de saxofoonsolo’s zijn sexy en heerlijk.

Gelukkig laten de dames ook nog even zien dat ze echt krachtige zangeressen zijn. Zonder de band wordt traditional ‘Down By The Riverside’ in een prachtige gospel gebracht. Tegen het einde is ‘Blah Blah Blah Blah Blah Blah Blah’ tekstueel misschien geen hoogstandje, het swingende ritme doet wel denken aan de Isley Brothers en vormt een tweede hoogtepunt. Desondanks blijft er, zoals helaas wel vaker bij het Daptone label, iets knagen. Nergens wil het optreden echt de rauwe soulkwaliteit van het voorprogramma uitdragen. De muziek klinkt als de grote soulzangers en de band swingt, maar helaas ademt de muziek nergens de echte soul. Dat hindert echter niks, de soul van Saun & Starr leent zich perfect voor een aangenaam avondje uit!

SAYBIA - 01/10- PARADISONa lang wachten is het nieuwe album is er en Saybia toert de komende weken...

VAN MORRISON Met hulp van een hele rijks aan muzikale vrienden bracht Van Morrison dit...