VERSLAG: POPnl Award 2007 - 12/5 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij POPnl Award 2007 in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 27 foto's.

VERSLAG: Mike van Stroe

POPnl Award 2007 - 12/5 - Melkweg

Op 12 mei werd in de Melkweg de 'SENA Performers PopNL Award 2007' uitgereikt. Op de avond speelden dertien bands elk uit een andere provincie en Amsterdam. De jury bestond uit de managers van twintig zalen/festivals. Zij moesten minimaal één band boeken. De band die de meeste boekingen binnen krijgt, heeft de PopNL Award gewonnen. Een andere leuke toevoeging was dat elke band een eigen bus kreeg om zijn fans mee te vervoeren.

De opening van de avond wordt verzorgt door het Limburgse Alize. In de Oude Zaal is op dat moment nog weinig leven in de brouwerij. Enigzins frustrerend, omdat Alize toch de openingsact was van Pinkpop in 2006. De band mixt funk, hiphop, rock, jazz, reggae en pop tot een warme muzikale saus. Iedereen die al wel aanwezig is, kan de band zeker waarderen, maar staat erbij alsof de band kramp veroorzaakt.

Daarna was het tijd voor een beetje hip-hop met de Woordlooiers. De Brabantse band legt een eigen interpretatie van hip-hop op de vloer. Door de energieke performance en het betrekken van het publiek houden de heren en dames van de jury een positief gevoel over aan deze act.

Zuid-Holland had gekozen om Phat Groove Foundation af te vaardigen. In hun biografie is het woord 'vibe' wel honderd keer te lezen. Dit is gelijk te horen wanneer de de eerste noten worden aangeslagen. De verschillende instrumenten, zangers en zangeressen weten dondersgoed hoe ze samen een bijzondere en indrukwekkende set moeten neerzetten.

Hierna was het aan het Zeeuwse Incarnate om hun talenten te tonen. Vanaf de eerste tot de laatste minuut wordt energieke metalcore gespeeld. Dit wordt door het publiek aardig ontvangen en ze maken er een heuze 'we are the heroes' show van.

Vanuit Utrecht was er ook een bus met fans van Findel vertrokken naar het Amsterdamse melkpaleis. Deze electropunk band waren vorige week nog te bewonderen op Bevrijdingsfestival in Utrecht. Wanneer ze hun eerste nummer inzetten is het verschil tussen openlucht en een zaal goed te horen. Findel is het gehele optreden boeiend en houdt dit heel goed vast tot een spetterend einde met een ontknoping waar je u tegen zegt.

Uit Gelderland komt de stoner metalband Diggeth. De band komt dankzij hun passende looks meteen geloofwaardig over. Wanneer de muziek echter start kan men concluderen dat het geheel toch wat tegenvalt. Diggeth is een vrij standaard metalband, die niet echt iets speciaals heeft en ook vrij weinig weet toe te voegen aan een avond als deze.

Ook was er een reggaeband en wel uit 'rasta walhalla' Amsterdam. Karmakonga komt zeer professioneel over en brengt het publiek in een hele relaxte sfeer. De ervaring die ze op hebben gedaan met het winnen van de Winston Popprijs en de deelname aan de Grote prijs van Nederland betaalt zich uit in een goed verzorgd optreden waarbij het publiek, soms met een passend jointje, in extase staat te genieten.

Voor Flevoland was Ape Dirt aanwezig. Deze driekoppige rockformatie wonnen al de Kan van Almere in 2005 en de juryprijs van de Flavourland contest in 2006. De presentator kondigt het al aan: "Ze maken er een rommeltje van op het podium". Dan verschijnen de drie langharige mannen en geven een goeie en leuke show waarbij de jaren '90 met Nirvana aan de top even doen herleven.

New Sense Memory is een punk georiënteerde band uit Friesland. Waar het de hele avond vrij rustig is bij de optredens, onstaan er door ze band verschillende pits en weet het publiek de zaal waar het drietal speelt massaal te vinden. De muziek is simpel doch goed, maar gaat door alle opstootjes een beetje langs iedereen heen.

Hierna was het weer tijd om te rocken bij Swamp Nouveau. De band afkomstig uit de provincie Overijssel speelt vrolijk wat nummers weg. Wat opvalt is eigenlijk hetgeen wat niet opvalt. Eigenlijk zijn ze vrij standaard en hebben ze niet echt iets origineels in hun muziek. Desondanks valt er genoeg te genieten bij Swamp Nouveau.

Als je The Girls hoort denk je direct aan paar mooie vrouwen. Dit gaat helaas niet op. Het zijn namelijk vier jonge jongens uit Drenthe. Dat ze apart zijn laat de gitarist gelijk zien door zijn shirt wat bedrukt is met "I love Michelangelo" van de Turtles. De muziek is nog niet heel erg onderscheidend, maar de show is dit zeker wel. Een paar groeitabletten in het muzikale geheel moet er vast wel voor zorgen dat deze vrouwelijke heren niet ontkomen aan een groeispurt.

Uit het hoge noorden komen The Swains. Deze band zorgt ook weer voor een mengelmoes van muziekstijlen. Ze brengen een hele eigen soort muziek over aan het publiek. Dit wordt zeer goed gewaardeerd en het publiek danst lekker mee.

Ten-Hut, de band uit Noord-Holland, brengt de skamuziek op deze avond. De zevenkoppige band werden al derde op het Noord Hollands Glorie. Omdat dit de afsluiter was stond The Max afgeladen vol. Misschien dat daardoor de sfeer ook wat beter was, want de zaal ging lekker met de vrolijke trompetmuziek mee.

Aan het einde van de avond werd na een kleine vertraging de bekendmaking verzorgt. Acht van de dertien bands hebben de jury weten te overtuigen van hun kunnen. Zij hebben namelijk boekingen in de pocket. De verdeling was als volgt: Ape Dirt, Incarnate en Phat Groove Foundation allen één boeking. The Swains en The Girls deden het beter met drie optredens. Nog beter waren Findel en de Woordlooiers met 4 boekingen. Maar de Grote winnaar van de SENA performers POPnl Award 2007 was Karmakonga met maarliefst vijf boekingen. De verliezers zijn helaas Alize, Ten-Hut, New Sense Memory, Swamp Nouveau en Diggeth met geen enkele boeking.

Na een leuke avond is Karmakonga een verdiende winnaar. Als de bloemen het publiek in worden gegooid, verlaten we de zaal met een goed gevoel. Het grootste gedeelte van de bands hebben laten zien dat ze in hun categorie uit kunnen groeien tot een grote artiest. Zo is duidelijk dat er in Nederland genoeg talent is om voor opvolging van de hedendaagse artiesten te zorgen.

FOTOGRAFIE: Benno Tielen

123
Karmakonga foto POPnl Award 2007 - 12/5 - Melkweg New Sense Memory foto POPnl Award 2007 - 12/5 - Melkweg New Sense Memory foto POPnl Award 2007 - 12/5 - Melkweg Phat Groove Phoundation foto POPnl Award 2007 - 12/5 - Melkweg Phat Groove Phoundation foto POPnl Award 2007 - 12/5 - Melkweg Swamp Nouveau foto POPnl Award 2007 - 12/5 - Melkweg Swamp Nouveau foto POPnl Award 2007 - 12/5 - Melkweg Ten-Hut foto POPnl Award 2007 - 12/5 - Melkweg Ten-Hut foto POPnl Award 2007 - 12/5 - Melkweg The Girls (NL) foto POPnl Award 2007 - 12/5 - Melkweg The Girls (NL) foto POPnl Award 2007 - 12/5 - Melkweg The Swains foto POPnl Award 2007 - 12/5 - Melkweg

123

THE MISSION - 20/5 - BOERDERIJIn de Boerderij te Zoetermeer stond 20 Mei The Mission op het podium....

INTERPOL - 14/5 - PARADISO Op 14 Mei speelde Interpol in Paradiso. Podiuminfo was erbij om dit concert...