VERSLAG: Di-Rect - 17/10 - Oosterpoort

VERSLAG: Anjelica Hollen

Di-Rect

“Wij zijn eigenlijk helemaal niet zo bekend, maar dat maakt niet uit want jullie zijn hier en dat is mooi.” Zo spreekt de zanger van Di-rect, Marcel Veenendaal, vrijdag de uitverkochte kleine zaal van de Groningse Oosterpoort toe na openingsnummer 'First Time'. Het is de eerste avond van de nieuwe clubtour van de Haagse band.

Gedurende de avond komt vrijwel het hele nieuwe album voorbij. Van het mooie bombastische 'Here's To The Love' tot het meer elektronische, lounge-achtige 'You & I'. Dit nummer is kenmerkend voor het nieuwe geluid waar de band op hun nieuwe album mee experimenteert. Voor het publiek is dat even wennen omdat rustige luisterliedjes zijn en live werken ze daarom minder dan de hardere nieuwe nummers als 'That Would Be Something'.

Van de twee voorgaande platen van de band in huidige formatie worden er nog zo'n vijf nummers gespeeld. Naast hits als 'This Is Who We Are' en 'Young Ones' is het mooie, magische 'Still Life' een hoogtepunt. Ook het bluesy 'Walk With Me', met een instrumentaal stuk dat minutenlang duurt, wordt enthousiast ontvangen.

Maar het absolute hoogtepunt van de avond is het akoestische 'All In Vain', waarvan een indrukwekkende onversterkte versie wordt gebracht door Spike en Marcel. Met al het gevoel dat hij in zich heeft weet Marcel zonder behulp van een microfoon de zaal helemaal stil te krijgen. Na afloop wordt er na een applaus dat minstens een minuut aanhoudt gefluisterd over Eddie Vedder en kippenvel. Marcel doet het af met een bescheiden knikje en een welgemeend “dankjewel”. Maar iedereen die vanavond de moeite heeft genomen om te komen weet dat ze iets heel bijzonders en moois hebben gehoord.

Met zijn woorden aan het begin van de avond vat Marcel de hele avond samen. Di-rect is inderdaad niet heel bekend, in de schaduw van rockacts als Kensington is Di-rect ook een van de meest ondergewaardeerde bands van Nederland. In de Oosterpoort hoefden ze zich niet te bewijzen. De band geniet zichtbaar en het publiek is tijdens het openingsnummer al enthousiast, maar vanavond hebben ze nog wel eens laten zien waarom ze eigenlijk meer waardering verdienen.

CHI COLTRANE 15/10 HEDONChi Coltrane met onder haar nummer "Go Like Elijah" in Hedon Zwolle! Bekijk...

DESTUCTION - 13/10 - BAROEG Schmier & co zijn weer in het land en komen op een maandagavond de...