VERSLAG: Fiction Plane - 10/10 - Hedon

VERSLAG: Anjelica Hollen

Fiction Plane

Na zo'n drie jaar niet samen op het podium gestaan te hebben komt Fiction Plane in oktober naar Nederland voor vier concerten ter promotie van hun nieuwe album Mondo Lumina. Een album dat er al had moeten zijn, maar waarvan de release werd uitgesteld. De tour werd geannuleerd maar omdat alle shows op Nederlandse bodem uitverkocht zijn besluit de band toch naar ons land te komen. Het drietal wordt vanavond versterkt door de jonge Nederlandse gitarist Okke Punt.

“Hoe gaat het met jullie?” roept Joe Sumner Zwolle in bijna vloeiend Nederlands toe als de band stipt op tijd opkomt. De avond wordt geopend met een nieuw nummer, 'Where Do We Go From Here'. Het is het eerste van een groot aantal nieuwe nummers dat de band vanavond speelt. Zo geeft Fiction Plane meteen een goede indruk van hun nieuwe geluid. De nieuwe nummers hebben nog steeds de vertrouwde Fiction Plane rocksound, maar zijn melodieuzer en worden vaak ook kleiner gehouden waardoor de nu positievere teksten van Sumner, voornamelijk over de liefde, meer tot hun recht komen.

Er is ook ruimte voor oude nummers. Tijdens onder andere Death Machine en Cigarette laat het publiek horen dat ze de band niet vergeten zijn. Het is te zien dat het voor de band wel even wennen om weer samen op het podium te staan en dat weten ze zelf ook. “We zijn duidelijk de meest professionele rockband ter wereld,” grapt Sumner als er een stilte valt wanneer er van instrumenten gewisseld wordt. En zo lost de frontman alle onhandigheden, zoals ook het aankondigen van een verkeerd nummer, charmant op met grapjes.

Het concert van Fiction Plane draait puur om de muziek zonder show en aankleding. Het publiek moet het doen met een drumstel waar met roze tape 'FP' opgeplakt is. En de sprongen van Sumner vanaf dat drumstel, die meerdere malen gevaarlijk dicht bij de rand van het kleine podium landt. Maar de sfeer in de zaal is prima. En tijdens 'You Know You're Good' van het uit 2010 afkomstige album Sparks weet Sumner de hele zaal keihard aan het zingen te krijgen. Het publiek krijgt meerdere malen te horen dat ze geweldig zijn en dat wordt met luid applaus teruggekaatst naar de band.

Na het mooie akoestische 'Drink' wordt de avond traditiegetrouw afgesloten met 'Two Sisters'. En na het enthousiaste publiek nog even snel op video vastgelegd te hebben zit het concert er na vijftien nummers op.

Het is best een risico om voor een uitverkochte zaal op te treden met een setlist die voor de helft uit nieuwe, nog onbekende, nummers bestaat. Maar Fiction Plane overtuigd Zwolle met gemak en aan het eind van de avond kijkt iedereen uit naar de release van het nieuwe album die nu voor begin volgend jaar gepland staat.

DESTUCTION - 13/10 - BAROEGSchmier & co zijn weer in het land en komen op een maandagavond de...

VANCE JOY - 9/10 - MELKWEG Het zomerse 'Riptide' kan je niet ontgaan zijn dit jaar. Donderdag bezocht de...