VERSLAG: Cliff Richard - 17/5 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Cliff Richard in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

Cliff Richard @ Ziggo Dome

Cliff Richard was de eerste Europese artiest ooit die succesvol in de voetsporen van Little Richard en Elvis Presley kon treden. Inmiddels is de zanger 73 jaar oud en tourt hij nog steeds de wereld over. De huidige tournee staat in het teken van zijn vorig jaar uitgebrachte The Fabulous Rock ‘n’ Roll Songbook . Het album bestaat uit een verzameling covers van Richard zijn Amerikaanse voorbeelden. Jerry Lee Lewis, Chuck Berry en The Everly Brothers worden, naast vele anderen, geëerd. De vorige keer deed de Britse zanger samen met zijn band The Shadows Nederland aan, vanavond is het een speciaal voor deze tournee samengestelde bezetting.

Dat de jaren zijn gaan tellen is duidelijk aan Richard af te horen. Hoewel de Brit er fysiek nog goed uitziet, blijkt toonhoogte halen lastiger. Cliff Richard is nooit een goede zanger geweest. Vanavond slaat hij de plank regelmatig mis. Met name tijdens de ballades aan het begin van de avond. Wanneer de setlist vordert weet hij de ballades beter onder de knie te krijgen. Het mooie duet ‘Suddenly’ met achtergrondzangeres Susie Furlonger is daar een voorbeeld van.

Ook tijdens de opzwepende rock ’n roll nummers vormt zijn stem een struikelblok. Hier stoort het echter een stuk minder. De verschillende muzikanten vullen goed aan met achtergrondzang, er zijn dansjes ingestudeerd en Richard staat enthousiast op het podium. Bovendien roepen vele nummers het niet te onderdrukken gevoel om meegezongen te worden.

Dat maakt de avond tot een gezellig feestje. Chuck Berry cover ‘Johnny B Good’, songfestival nummer ‘Congratulations’ en Buddy Holly cover ‘Rave On’ overstegen het niveau van een degelijke coverband net. Dit stoort echter niet. Het plezier, plus het zien van deze oude legende, zorgt ervoor dat je in de sfeer meegezogen wordt. Dankzij een flinke dosis zelfspot krijgt Cliff Richard ook de lachers op zijn hand. Tot twee maal tot kondigt de zanger een nummer aan als misschien wel zijn grootste flop ooit. Ook bespot hij de massaal aanwezige Britten in de zaal. Het was fatsoenlijker geweest om enkele tickets voor de Nederlanders over te laten.

Daarmee presenteert Cliff Richard vanavond een mooie geschiedenis van de rock ’n roll. Met zijn enthousiaste houding en degelijke band vormt dat een twee uur durend feest. De jankende saxofoon levert verscheidene hoogtepunten. Cliff Richard is muzikaal niet meer op het hoogtepunt van zijn kunnen, voor een man van 73 jaar oud levert hij nog een indrukwekkende prestatie af. Het stevig gevulde Ziggo Dome geeft Cliff Richard dan ook niks dan liefde.

FOTOGRAFIE: Bas van der Vorm

Cliff Richard foto Cliff Richard - 17/5 - Ziggo Dome Cliff Richard foto Cliff Richard - 17/5 - Ziggo Dome Cliff Richard foto Cliff Richard - 17/5 - Ziggo Dome Cliff Richard foto Cliff Richard - 17/5 - Ziggo Dome Cliff Richard foto Cliff Richard - 17/5 - Ziggo Dome Cliff Richard foto Cliff Richard - 17/5 - Ziggo Dome Cliff Richard foto Cliff Richard - 17/5 - Ziggo Dome Cliff Richard foto Cliff Richard - 17/5 - Ziggo Dome Cliff Richard foto Cliff Richard - 17/5 - Ziggo Dome Cliff Richard foto Cliff Richard - 17/5 - Ziggo Dome Cliff Richard foto Cliff Richard - 17/5 - Ziggo Dome Cliff Richard foto Cliff Richard - 17/5 - Ziggo Dome

WHITE DENIM - 16/5 - MELKWEGHet Amerikaanse White Denim staat live garant voor muzikaal avontuur....

TARJA TURUNEN - 12/5 - TIVOLI Taja Turunen kwam met haar laatste album ‘Colours in the Dark’ naar de oude...