VERSLAG: Regina Spektor - 31/7 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Regina Spektor in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

VERSLAG: Marije van Haarlem

Regina Spektor - Paradiso

Regina Spektor is het type zangeres dat een nieuwe fan schaart wanneer deze slechts één nummer van haar te horen heeft gehad. Zo bleek dat 1500 mensen die magische track voorbij hoorden komen en daarvoor vanaf Paradiso tot aan het HardRock Café in de rij gingen staan. De charismatische zangeres zal aan het einde van de avond een stampende Paradiso achterlaten met het magisch recept voor een perfect uitgevoerd concert.

Net zo makkelijk als ze volle zalen trekt, vallen fans volledig in het katzwijm bij slechts de aanblik van de van oorsprong Russische. Haar opkomst staat gelijk aan illegale decibelhoogtes en kapotschurende keeltjes, een uitzinnig begin nog voor ze de eerste noot heeft laten klinken. En wat is die allereerste noot als een bezwering - akoestisch, alleen en tikkend op de microfoon als een hartslag valt de stilte over Paradiso, gefascineerd luisterend naar wat deze dame doet.

Klassiek geschoold, Russisch-Amerikaans en anti-folk; de termen die bij Regina Spektor in elke bio opduiken en zo ieders verwachtingen bijstellen. Niets is minder waar als ze de vleugel als het ware induikt en haar vingers lieflijk over de toetsen laat glijden. Zeer beheerst dwingt ze de stilte af met haar pianospel, en zo makkelijk passeert ze klassiek met haar onvoorstelbaar mooie en speelse stemgeluid. Onderdeel van haar magische recept is dat ze je laat vergeten dat er ook maar iemand aanwezig is die deze klanken maakt.

Naast een perfect pitch bezit Spektor een ‘likeability’ die tijdens de show alleen maar groeit. Een heerlijk bescheiden ‘thank you’, het concert even stilleggen om onder de hitte bezweken fans bij te staan en kaartjes weggeven voor het Van Gogh-museum. De verlegen grapjes en hierbij toevoegen dat ze een nummer ‘verknald’ vormt zich tot de beste song van de avond met ‘Eet’.

Verder genieten we van meer dan genoeg materiaal van haar meest recente album ‘What We Saw From The Cheap Seats’ en houdt ze de set levendig met quirky liedjes ‘On The Radio’ en ‘Better’. De toegift geeft waar iedereen op wacht: ‘Us’, ‘Fidelity’ en ‘Samson’, waar Spektor voor het eerst ruimte biedt voor meezang.

Regina Spektor is het type zangeres dat een perfecte liveshow neerzet, ook al bleek achteraf dat ze het concert nog bijna afgeblazen zou hebben door een migraineaanval. Het type zangeres dat niet naarstig probeert de juiste toon te halen, omdat ze die allemaal moeiteloos haalt. Het type zangeres dat eeuwig verfrissend en charismatisch een show neerzet. Regina Spektor mag zichzelf een van de beste singer-songwriters op het moment noemen. En zelfs dat zal ze niet toegeven.

FOTOGRAFIE: Erik Knevelbaard

Regina Spektor foto Regina Spektor - 31/7 - Paradiso Regina Spektor foto Regina Spektor - 31/7 - Paradiso Regina Spektor foto Regina Spektor - 31/7 - Paradiso Regina Spektor foto Regina Spektor - 31/7 - Paradiso Regina Spektor foto Regina Spektor - 31/7 - Paradiso Regina Spektor foto Regina Spektor - 31/7 - Paradiso

KING DIAMOND - 6/8 - 013The King is back! Na 7 jaar is King Diamond terug in Tilburg voor een...

JOSH RITTER - 25/07 - PARADISO De Amerikaan Josh Ritter doet het goed. Hij speelt uitverkochte shows en mag...