VERSLAG: Hatebreed - 13/11/06 - Effenaar

Podiuminfo was aanwezig bij Hatebreed in Effenaar voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Daniel Calder

Hatebreed - 13/11/06 - Effenaar

Eindelijk staat de Effenaar in de maand november weer in het teken van metal en hardcore. Na concerten als Napalm Death, Heaven Shall Burn en Vader, mogen nu Hatebreed en hun support acts de zaal voorzien van een stevige pot metalcore. De aftrapper is Ferret Records trots Twelve Tribes.

Vanaf de eerste klanken horen we een stevig basgeluid, maar de definitie van het gitaarwerk is ver te zoeken. Gelukkig wordt verder in de set het geluid wat aangepast. Veel nieuw werk van ‘Midwest Pandemic’ passeert, maar nummers als ‘Post Replica’ en ‘Venus Complex’ worden niet vergeten. Een aardig strakke band, alleen ik stoor me aan het hoge Killswitch Engage-kloon gehalte. De melodische metalcore doet verdacht veel denken aan hun loopjes en zanglijnen. Zo vroeg op de avond een halfvolle zaal meekrijgen, is ook een moeilijke taak. Tevergeefs probeert frontman Adam het publiek wakker te schudden met kreten als: "Wake the fuck up Eindhoven!”. Met wat meer originaliteit zou de band zeker beter uit de verf komen. Toch is Twelve een geschikte opener voor de avond.

Wie kent ze tegenwoordig niet? Onder de term ‘New American Metal’ is Unearth een van de snelst opkomende metalcore bands in het genre. Na vele tours, waaronder ook het Ozzfest festival, zijn ze nu hier in Europa om hun nieuwste album ‘In The Eyes Of Fire’ te promoten. Ze waren al eerder in Nederland te zien, zoals bij de Resistance en Persistence Tour en een show in de 013 samen met Lamb Of God. Unearth opent sterk met hun nieuwe single ‘Giles’. Nu komt het publiek pas op gang. Unearth brengt een gevarieerde set met wat oud werk, maar toch voornamelijk van ‘The Oncoming Storm’. Ze hebben hun live show wel aangepast met wat meer panisch over het podium rondrennen en af en toe een lekkere shot van beerbong. Hoewel je van Unearth altijd een strakke set kunt verwachten, kun je hier niet spreken van een live band pur sang. Op de plaat klinkt de band veel sterker, krachtiger en hebben de nummers meer diepgang. Ondanks de barricades zijn er stagedivers aanwezig en ook de eerste moshpits vliegen de zaal rond. Unearth is een band die het nog ver zal gaan schoppen. Als ze hier met een headline tour komen, zullen de zalen in Europa zeker vol staan.

En dan is het tijd voor het machtige Hatebreed. Deze gigantische metalcore band draait al tien jaar mee in het circuit en is nu toe aan zijn vierde full length genaamd ‘Supremacy’. Na tours over de hele wereld met namen als Slayer en Sick Of It All; na talloze headline tours, is Hatebreed voor iedere metal en hardcore fan absoluut geen onbekende meer. Ze openen met ‘Defeatist’, het openingsnummer van Supremacy, en zorgen gelijk al voor een enorme chaos. Vrijwel ieder nummer wordt luidkeels meegebruld door de massa in de Effenaar. Zo aan de zaal te zien is het vrijwel uitverkocht. Klassiekers als ‘Before Dishonor’ en ‘This Is Now’ passeren de set en met zijn sterke vocalen weet frontman Jamey Jasta er een goede show van te maken. Zo te horen heeft hij vocal coaching gehad, want hij heeft er wat stemvarianten bijgeleerd. Hoge screams heb ik nooit eerder meegemaakt bij een Hatebreed-show, maar vandaag zaten die er goed in. Vandaag was ook Karl van First Blood en ex-Terror aanwezig om de rol van bassist op zich te nemen. De eigenlijke Hatebreed-bassist heeft namelijk zijn arm gebroken. Hatebreed brengt een goed gevarieerde set met een goed geluid. De reactie van het publiek is dan ook geniaal. Een mooiere afsluiter had ik me niet kunnen voorstellen.

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

Twelve Tribes foto Hatebreed - 13/11/06 - Effenaar Twelve Tribes foto Hatebreed - 13/11/06 - Effenaar Unearth foto Hatebreed - 13/11/06 - Effenaar Unearth foto Hatebreed - 13/11/06 - Effenaar Hatebreed foto Hatebreed - 13/11/06 - Effenaar Hatebreed foto Hatebreed - 13/11/06 - Effenaar Hatebreed foto Hatebreed - 13/11/06 - Effenaar Hatebreed foto Hatebreed - 13/11/06 - Effenaar Hatebreed foto Hatebreed - 13/11/06 - Effenaar

MINUS THE BEAR - 30/11/06 - MELKWEGEind vorig jaar kwam Minus The Bear met een nieuwe CD getiteld 'Menos El...

KAISER CHIEFS - 12/11/06 - MELKWEG De ‘Kaiser-koorts’ heeft weer flink toegeslagen. Getuigen alleen al de vele...