VERSLAG: Orlando - 7/3 - Paradiso

VERSLAG: Laura de Lange

Orlando

Het is donderdagavond. De kleine zaal in Paradiso is dampend vol. Mensen zijn opgewonden en relaxed. Iedereen lijkt zin te hebben in het optreden van Orlando. Tessa “Orlando” Douwstra trad op op het Noorderslagfestival waar Eric Corton ook was. Toen hij de sound hoorde van Tessa en haar band werd hij op slag verliefd op haar sound en als je Eric Corton volgt op twitter of 3voor12 luistert heb je dat geweten. Op welke manier dan ook heeft hij Orlando begeleid tot aan haar album aan toe. 8 maart 2013 was dan eindelijk de dag dat het album van Orlando ‘v’ werd gereleased. Podiuminfo was hier bij om verslag van te doen.

De sound van de band is al meteen duidelijk als ze beginnen met het optreden. Orlando en haar band maakt een indie/folk geluid met veel meerstemmigheid. De muziek is rustiek en ontspannen. Het is niet puur een optreden met een meisje met een gitaartje die lieve liedjes doet. Tessa heeft een goede band om zich heen verzamelt. Niet alleen zijn ze muzikaal sterk maar ook ontzettend enthousiast (met name de drummer en bassist) wat erg aanstekelijk werkt op het publiek. Knap is al meteen te merken dat Orlando en haar mede zangers hun stem goed gebruiken. Ze maken in nummers veel gebruik van dynamiek en het werkt naar een heus climax toe, wat je als luisteraar prikkelt.

Voor Orlando is dit ongetwijfeld een onvergetelijke avond. Het is erg aandoenelijk en schattig hoe ongelooflijk blij Orlando is. Na het derde nummer zegt ze ook dat ze de heletijd zou kunnen huilen van blijdschap. Het is haar ook gegund, ze is een leuke verschijning en gaat leuk om met het publiek. Ze lijkt alleen af en toe overweldigd door emotie waardoor ze af en toe een schuttere indruk maakt.

Helaas is er ook een zwakte bij het repetoir van Orlando bij elk nummer op elkaar lijkt. De nummers zijn lekker rustig. Ze doen denken aan muziek voor bij een prentenboek. Het is lief, zorgeloos maar niet echt spannend. De muziek heeft vaak dezelfde soort beat erin zitten en af en toe is de focus bij het publiek weg.

Dit betekent niet dat Paradiso geen leuke avond heeft. Bij het laatste nummer voor het toegift interacteerd Orlando echt met publiek en zingt heel de kleine zaal luidkeels met Orlando en haar band mee.

Het optreden is klaar, maar dan komt de papa van de band Eric Corton het podium op om zijn blijk van trots aan iedereen te laten horen. Na wat mooie en lieve woorden naar Tessa en haar band toe reikt hij het eerste album aan haar eind en doet de band nog twee nummers (waaronder een cover van The Nationals).

De avond zit er op en Paradiso is voldaan. Orlando is leuk en ontspannen. Het is prima festivalmuziek, alleen voor een hele avond alleen Orlando is een beetje eentonig.

JAKE BUGG - 10/3 - TIVOLIBritse Singer/songwriter Jake Bugg zou eigenlijk in de Helling optreden, maar...

THE JACKSONS - 8/3 - HMH De gebroeders Jackson treden weer op en kwamen ook naar Amsterdam. Podiuminfo...