VERSLAG: APRIL - 23/2 - EKKO

APRIL - 23/2 - EKKO

Nog niet bijgekomen van de vorige Utrechtse bandavond in EKKO of er staat alweer een nieuwe bandavond op de planning. Dit keer overtreft EKKO ook zichzelf, met maar liefst zes artiesten die het podium betreden: T.S. Elliott Appreciation, Bodypolitics, APRIL, Kids With Guns en een dj-set van Rats On Rafts en Ravage! Ravage!. En dat alles vanwege de 7” single release van APRIL.

Waar een reguliere concertavond om 21.00 uur begint, heeft EKKO er op dat moment al 2 optreden op zitten. Vele bezoekers hebben hierdoor onbedoeld The T.S. Eliot Appreciaton Society gemist. Want juist die act weet al weken veel geroezemoes in Utrecht te realiseren. Singer-songwriter Tom Gerritsen speelt intense folkliedjes die hij met zijn krachtige stem omlijst. Heel puur en zonder poespas, waarmee deze avond op een rustige, maar indrukwekkende manier van start gaat.

De tweede act van de avond sleept je hun droomwereld in waar ruis en electronische beats worden afgewisseld met de pure stem van Guiseppe Valenza en dansbare melodieën. Het trio Bodypolitics zet een sterk optreden neer, waar, als het wat later op de avond zou zijn, het hele publiek met liefde op zou dansen en op mee zou deinzen. Nu is het echter nog te vroeg op de avond. En net zoals bij The T.S. Eliot Apreciation Society, is het ook hier zonde.

Niet als afsluiter, maar als middenstuk van de avond verschijnt APRIL: de band waar het allemaal vanavond om draait. Het Utrechtse trio releast vanavond zijn 7” single The Rise And Fall Of A Beautiful Bird. De muziek klinkt als een uitgebalanceerd dieet van The xx en The Kills. De dynamiek in de muziek komt goed tot z’n recht door de meeslepende en melodieuze stukken. Het is alleen zonde dat de muziek in de zaal niet goed is afgesteld, waardoor de mooie stem van Julia Hendriks regelmatig wordt overstemd door de drums. En dan gaat er ook nog eens een kabel los precies wanneer ze de single willen spelen... Balen! Desalniettemin is het erg fijne meedeinsmuziek waar APRIL veel muziekliefhebbers een plezier mee doet.

Als afsluiter van de bands is daar het energieke Kids With Guns met hun elektronische noise-pop. De drie Utrechtse heren weten het publiek vanaf het begin te infecteren met hun enthousiasme en energie. Het is voor het eerst deze avond dat een band het publiek aan het dansen krijgt. Logisch dus dat deze band na vanavond nog tweemaal support-act voor APRIL zal zijn. Dat de muziek zelf nog niet tot in de puntjes strak in elkaar zit: het maakt niet uit als je bedenkt wat ze als live-band weten te realiseren.

Na vier bands is het tijd voor de afterparty met dj-sets van Rats On Rafts en Ravage! Ravage! Die tot in de late uurtjes door zullen gaan. Hiermee biedt EKKO een avond- en nachtvullend programma, wat op papier erg leuk klinkt. Alleen in realiteit betekent het wat geprop in de timetable waardoor het publiek – dat zulke vroege aanvangstijden op zaterdag niet echt gewend is – acts onbedoeld misloopt. Desondanks is het bovenal een leuk initiatief van Utrechtse bands die elkaar supporten en waarbij muziekliefhebbers voor weinig geld veel moois krijgen.

THE DARKNESS - 27/2 - PARADISONa zes jaar is The Darkness weer terug in originele bezetting met een nieuw...

GARE DU NORD - 23/02 - UNDERGROUND Gare Du Nord deed met hun Lifesexy tour Lelystad aan. Festivalinfo was erbij...