VERSLAG: Kaiser Chiefs - 8/2 - Tivoli

Podiuminfo was aanwezig bij Kaiser Chiefs in Tivoli voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Kaiser Chiefs - 8/2 - Tivoli

Tivoli programmeert steeds vaker bands die eigenlijk net even te groot zijn voor Oudegracht en plaatst ze daardoor graag in Vredenburg Leidsche Rijn. Hoewel je dat ook bij de Britse indierockband Kaiser Chiefs zou denken, staat Ricky Wilson met zijn mannen toch gewoonweg in Oudegracht voor een concert. Het resultaat is een uitverkochte, warme en enthousiaste zaal.

De zaal wordt opgewarmd met muziek van Rolling Stones, Joy Division en David Bowie. Het is bijna alsof je niet jong en hip mag zijn, wanneer je naar een concert van Kaiser Chiefs gaat, aldus de huisdj. De nummers "Thank You Very Much" (2007), "Kinda Girl You Are" (2011) en Everything Is Average Nowadays" (2007) worden vervolgens zonder onderbrekingen richting de zaal afgevuurd. Ook na de eerste drie nummers blijft de communicatie uit.

‘Wij zijn Kaiser Chiefs. Jullie zijn Utrecht’, zijn de eerste woorden die de 35-jarige tegen het publiek schreeuwt. De frontman heeft gekozen om vandaag gewoonweg de muziek te laten spreken. Samen met de bekende hoge sprongen, jongleren met de microfoonstandaard en het voetballen met de tamboerijn, getuigt het alsnog van een goede podiumpresentatie. Maar ook de drukke presentatie lijkt ondertussen een ingestudeerd trucje te zijn geworden.

Pas wanneer na dertig minuten het nummer "Everyday I Love You Less and Less" (2005) van de debuutplaat wordt gespeeld, wordt zowel band als publiek pas echt wakker. Het zijn de nummers van Employment waarvoor iedereen vandaag naar Utrecht is gekomen. Het vijftal is echter zelfverzekerd genoeg om ook een nieuw nummer te proberen. Het kersverse “Living Underground” wordt zelfs nog gezongen met behulp van een tekstblaadje.

Kaiser Chiefs heeft alle grote festivals in Europa reeds aangedaan en het is duidelijk dat ze geen moeite hebben om een relatief kleine zaal als Tivoli Oudegracht volledig in te palmen. Het publiek danst, zingt, sprint en klapt enthousiast mee met de mannen. En de volgende concerten van de Britten zijn zelfs alweer gepland, in mei komen ze naar Amsterdam en Hellendoorn, dan waarschijnlijk met een nieuwe plaat op zak.

FOTOGRAFIE: Erik Knevelbaard

Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 8/2 - Tivoli Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 8/2 - Tivoli Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 8/2 - Tivoli Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 8/2 - Tivoli Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 8/2 - Tivoli Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 8/2 - Tivoli Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 8/2 - Tivoli Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 8/2 - Tivoli Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 8/2 - Tivoli

DINOSAUR JR - 8/2 - PARADISONa het goed ontvangen album 'I Bet On Sky' van vorig jaar is het nu tijd voor...

COSMO JARVIS - 7/2 - PARADISO Na drie jaar is Cosmo Jarvis weer in Nederland, dit keer om zijn derde...