VERSLAG: Kamelot - 2/11 - Effenaar

Podiuminfo was aanwezig bij Kamelot in Effenaar voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

Kamelot

Voor het eerst is Kamelot in Nederland met de nieuwe zanger Tommy Karevik. Een van de openers tijdens deze tournee is de Noorse band Triosphere. Het viertal onder leiding van zangeres Ida Haukland zet een redelijke pot heavy metal maar de nummers bieden te weinig afwisseling om het publiek lang geboeid te houden.

De Duitse band Xandria draait alweer heel wat jaren mee en straalt dat ook uit. Zangeres Manuela Kraller is frontvrouw sinds 2010 en heeft een schitterende stem die live net zo goed overkomt als op cd. De band laat een geluid horen waarmee ze zich kunnen scharen in het rijtje populaire female fronted bands als Epica en Delain. Na drie kwartier verlaat de band onder luid applaus het podium om ruimte te maken voor de hoofdact van de avond.

Wanneer Kamelot in Nederland staat is het keer op keer feest. Voor de 7e of 8e keer (de band is zelf de tel kwijt) staan ze in een uitverkochte zaal. Voor het eerst hebben ze de Zweedse frontman Tommy Karevik meegenomen. Vooraf leek de vergelijking met de voormalige zanger Kahn te hoog gegrepen voor Karevik, maar vanavond bewijst de zanger dat hij het niveau makkelijk aan kan.

Enkele dagen voor het optreden is het nieuwe album Silverthorn uitgekomen, hiervan brengt de band een aantal nummers ten gehore waaronder het ijzersterke ‘Sacrimony (Angel Of Afterlife)’. Verder komen alle hits voorbij als ‘Ghost Opera’ en ’Center Of The Universe’ en mogen bij de ballad ‘Song For Jolee’ in plaats van aanstekers alle telefoons de lucht in worden gehouden.

Tussendoor vraagt de band aan het publiek of ze het goed vinden als de band volgend jaar terug komt om een DVD op te nemen in Nederland. Luid gejuich voor de band zegt genoeg. Als kers op de taart viert de zanger van de band vanavond zijn verjaardag en wordt hij getrakteerd op een ‘Lang Zal Hij Leven In De Gloria’. Om een lang verhaal kort te maken: Kamelot heeft de Effenaar op een prima concert getrakteerd. Tot volgend jaar Kamelot!

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

Triosphere foto Kamelot - 2/11 - Effenaar Triosphere foto Kamelot - 2/11 - Effenaar Triosphere foto Kamelot - 2/11 - Effenaar Triosphere foto Kamelot - 2/11 - Effenaar Xandria foto Kamelot - 2/11 - Effenaar Xandria foto Kamelot - 2/11 - Effenaar Kamelot foto Kamelot - 2/11 - Effenaar Kamelot foto Kamelot - 2/11 - Effenaar Kamelot foto Kamelot - 2/11 - Effenaar Kamelot foto Kamelot - 2/11 - Effenaar Kamelot foto Kamelot - 2/11 - Effenaar Kamelot foto Kamelot - 2/11 - Effenaar

KENSINGTON - 2/11 - METROPOOLKensington was lekker op tour door Nederland. Die tour sloten ze af in het...

STEEL PANTHER - 1/11 - MELKWEG Vorig jaar bracht Steel Panther het album 'Balls Out' uit en 2 maanden later...