VERSLAG: Odd Future - 14/8 - Paradiso

VERSLAG: Nina de Koning

OFWGKTA

Het is 14 augustus en de helft van de Bijlmer is erop uitgetrokken omdat dé hiphopgroep van het moment Odd Future Wolf Gang Kill Them All, onder leiding van branieschopper Tyler, The Creator, voor de tweede keer neergestreken is in de poptempel waar voor hun de Nederlandse fame ooit begon: het Paradiso. Daarna zouden nog twee radicale optredens op Lowlands (er waren verscheidene bloedneuzen in het publiek te spotten na iets te hard duw en trek werk) en de Melkweg volgen.

Verrassend genoeg hebben ze de nieuwste aanwinst voor ‘Odd Future Records’, Trash Talk, als voorprogramma met zich meegebracht. Dit is verrassend omdat de band genadeloze en vooral snoeiharde metal speelt en daarmee dus de eerste niet-hiphop act is op het Odd Future-label. De verrassing is ook af te lezen op het gezicht van het publiek van vanavond. Veel tienermeisjes met grote Adidastruien aan staan verdwaasd te kijken naar de hoeveelheid hardcoredudes die feet first van het podium in het publiek duiken. ‘Wanneer komt er nou weer hiphopmuziek?!’

Na een paar nummers wordt duidelijk waarom Trash Talk de heren vergezellen op de tour: het publiek vooraan schijnt het niet te deren dat de mannen geen hiphop maken. Ze gaan totaal los op de muziek van de heren van Trash Talk. Dit voornamelijk te wijden aan de energie van de bandleden die aanstekelijk werkt. Zelfs als je de zeer korte nummers niet kent – een nummer haalt het zelfs bijna niet langer dan een minuut – is het nog super makkelijk om mee te headbangen met de muziek. Ook is het mooi om te zien dat er een open mind heerst. De tienermeisjes die eerst verdwaasd staan te kijken deinen uiteindelijk ook mee en vooraan zijn er zelfs wat hiphopliefhebbers te spotten die samen met de metalheads een moshpit bouwen om zich helemaal in te verliezen. Trash Talk verbroedert en dat is best knap voor een band die een alles behalve toegankelijk genre speelt.

Doordat Trash Talk zo goed opwarmt zijn de verwachtingen hoog gespannen voor de heren uit ‘the city of angels’. De DJ warmt goed op, maar na het verschijnen van de eerste twee rappers kakt het publiek een beetje in. En die achtbaansfeer blijft het hele concert een beetje hangen. Telkens even een beetje lekker meedansen en losgaan, om vervolgens weer een heel nummer in te kakken. Deze vibe geeft het idee dat de heren op het podium meer lol hebben in het concert dan de mensen die hier een kaartje voor hebben gekocht. Na wat gedoe met een paar meisjes (de eerste die hardhandig het podium af werd geboo’d en vervolgens zelfs er af werd geduwd door een groepslid!) doet Tyler nog even zijn hitje ‘Yonkers’. Doordat Tyler soms van het tempo afwijkt kan zelfs dit hitje de vibe in het publiek niet redden. Vooraan gaan er, net als bij het voorprogramma, nog wel wat mensen los, maar dit geeft enkel aan dat het niet uitmaakt wat de kwaliteit van de groep is. Odd Future heeft zijn shine, die ze met de eerste drie optredens in Nederland hebben opgebouwd, verloren. Waar ze op Koninginnedag een paar jaar geleden nog zo gefocust en energiek ogen lijken ze nu niet meer dan een lachertje.

Al met al is het erg jammer om te zien dat het de groep niet meer gaat om het publiek of de muziek, maar om zichzelf. En dat is na een set van een ambitieuze anderhalf uur de indruk die na deze avond overblijft.

AMON AMARTH - 16/8 - TIVOLIMet vijf concerten in Nederland, Duitsland en Polen viert de Zweedse death...

DAMIEN JURADO - 12/8 - TIVOLI De laatste officiële show van Damien Jurado vindt plaats in Tivoli...