VERSLAG: Silje Nes - 30/10 - MEZZ

Podiuminfo was aanwezig bij Silje Nes in Mezz voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 7 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Silje Nes - 29/10 - MEZZ

De Noorse Silje Nes speelde in verschillende bands, maar haar podiumervaring is vooral te danken aan een uitgebreide tournee door Amerika en Canada in 2010 met singer-songwriter DM Stith. Hetzelfde jaar trok ze ook door Europa met shoegazers Mice Parade, waarmee ze ook Utrecht aandeed. Inmiddels woont de 30-jarige in Berlijn en heeft hier het recente Opticks opgenomen . De getalenteerde singer-songwriter heeft ook een speciale handgemaakte editie gemaakt van het wapenfeit en komt het driemaal presenteren aan Nederland.

MEZZ beschikt over een grote zaal die plaats biedt aan 650 toeschouwers, maar gelukkig heeft het intiemere aangrenzende MEZZ Café het opkomende talent ondergebracht. De volle capaciteit weet het gratis middagconcert helaas niet te halen en met vijftig bezoekers is het rustig genieten zonder gestoord te worden. De multi-instrumentalist begint de setlist met een instrumenteel nummer van tien minuten en voorziet de overige nummers met haar rustige zachte stem. Een leuke toevoeging zijn de twee bevriende muzikanten na het derde nummer. Hierdoor worden de nummers een stuk voller.

De muziek kenmerkt zich door lange uitgebreide opbouwende stukken en ook de instrumentenkeuze is opvallend. Met een radioruis, viool, akoestische en elektrische gitaar, normaal en digitaal drumstel, tikstokjes, trekzak, tamboerijn, xylofoon en keyboard, maar ook gefluit, gekrab en getik op verschillende instrumenten wordt gebruikt als ondersteuning. De hoeveelheid elektronica, loopings en pedalen worden even vergeten wanneer het mooie ‘Bright Night Morning’ op de rand van het podium unplugged wordt gespeeld. Het publiek is muisstil.

Het drietal schotelt een lekker diverse en eigenzinnige setlist voor. Na de geluidsmuur in het overweldigende nummer ‘Drown’ wordt het intieme optreden afgesloten met het rustige ‘Ruby Red’. De drie muzikanten verlaten het podium onwennig en het publiek vraagt heel opvallend niet naar een toegift. Het concert kent verschillende hoogtepunten, maar een uur speeltijd is helaas te langdurig om de spanningsboog vast te houden. Een echt volwaardige headliner is het helaas nog niet.

FOTOGRAFIE:

Silje Nes foto Silje Nes - 30/10 - MEZZ Silje Nes foto Silje Nes - 30/10 - MEZZ Silje Nes foto Silje Nes - 30/10 - MEZZ Silje Nes foto Silje Nes - 30/10 - MEZZ Silje Nes foto Silje Nes - 30/10 - MEZZ Silje Nes foto Silje Nes - 30/10 - MEZZ Silje Nes foto Silje Nes - 30/10 - MEZZ

SAYBIA - 1/11 - TIVOLIMet singles zoals The Day After Tomorrow, The Second You Sleep en I Surrender...

THE AIRBOURNE TOXIC EVENT - 28/10 - MELKWEG