VERSLAG: Mac Miller - 6/9 - Melkweg

Mac Miller - 6/9 - Melkweg

De naam Gers Pardoel brengt niet meteen een beeld van succesvolle rapper op het netvlies. Toch heeft Gers wel degelijk een paar hits op zijn naam staan. Zo was hij te horen op 'Ik ga hard' van The Partysquad en het succesvolle 'Broodje Bakpao' van The Opposites. Maar deze TopNotch rapper heeft meer in zijn mars.
Dat blijkt al op het moment dat hij de Melkweg betreedt. Deze rapper heeft geen poespas nodig. Hij heeft genoeg aan zijn microfoon, een paar goede beats en vooral een publiek, die hij makkelijk enthousiast maakt. Als dan ook nog zijn eigen single 'Morgen ben ik rijk' en het nieuwe 'Ik neem je mee' door de boxen knalt, is het helemaal gedaan, er wordt luid gezongen en gesprongen. Eén van de jarige bezoekers krijgt hij zelfs zo ver om te crowdsurfen. Hoewel niet alles even zuiver en sterk klinkt, heeft Gers het publiek goed warm gekregen voor het optreden van Mac Miller.

Die Mac Miller is een kleine, 19-jarige jongen uit Pittsburgh. Malcolm McCormick, zoals hij eigenlijk heet, is in hoog tempo uitgegroeid tot getalenteerde blanke rapper en nieuw Billboard bezoeker. In de hiphop scene heeft hij al hoge ogen gescoord met zijn singles zoals 'Donald Trump' en 'Knock Knock '. Dit is grotendeels te danken aan YouTube, waar zijn hits miljoenen keer zijn bekeken. Zijn single 'Donald Trump ' kan daar zelfs rekenen op 25 miljoen hits. Dit leverde Mac zelfs een vlog op van mister Donald Trump himself. Ondanks de grote hoeveelheid aandacht, verbaast het Mac Miller als hij hoort dat de Melkweg vanavond uitverkocht is. Is hij al zo succesvol?

De zaal vult zich met een sterke wietgeur, wat bij de opkomst van Mac Miller meteen een lach oplevert. “Ik voel mij hier nu al thuis”, zegt hij, doelend op het blauwe rookgordijn. Het is haast onbegonnen werk voor de Melkweg om mensen te laten stoppen. Mac Miller heeft duidelijk een voorkeur voor het goedje. In zijn eerste YouTube succesje 'Another Night' rapt hij over 5 spliffs en herbs. De teksten gaan veelal over dingen die jongeren bezighouden, zoals uitgaan, drugs en seks.

Een tegenvaller is het wel dat Mac Miller delen van de bekendere singles playbackt. Je hoort hem over zijn eigen rap heen rappen en als je hem luid hoort lachen, hangt zijn microfoon bij zijn voeten. Deze teleurstelling is gelukkig van korte duur, want zo gauw de band wordt stilgezet en de DJ stopt met draaien, is het Mac Miller’s talent dat door de speakers knalt. Hij toont met zijn freestyle en superstrakke teksten dat hij wel degelijk rapper genoemd mag worden. In rap tempo spit hij de ene naar de andere tekst en het publiek krijgt geen genoeg van hem. De 1000 bezoekers bewegen synchroon op de beats en zingen alles hard mee, wat bij Mac Miller – de eeuwige lachebek - natuurlijk weer de nodige lachsalvo’s opwekt.

Helemaal los gaat het als Mac de hits uit zijn kleuterjaren gaat vertonen, zoals Kris Kross’ nummer 'Jump Jump' uit zijn geboortejaar. De stage heeft het even te verduren met het hoge gespring van de kleine Amerikaan, maar vooral de zaal is helemaal wild. De korte nummers, opgevuld met de nodige freestyle, zorgen er voor dat na een uur het concert voorbij is. Een talent is het zeker, maar een succes nog lang niet.

X-IT XL: COLOSSA / FACE TOMORROW / THE NEW SHININGEens in de zoveel tijd kun je tijdens het stappen in Atak ook bandjes kijken!...

ARCADE FIRE - 29/8 - HMH Na een uitverkocht concert in 2007 in de HMH is Arcade Fire terug. Met het...