VERSLAG: Kaizers Orchestra - 26/08 - Hedon

Podiuminfo was aanwezig bij Kaizers Orchestra in Hedon voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 30 foto's.

Kaizers Orchestra

Het Zwolse Hedon kondigde het groots aan: Het nieuwe concertseizoen wordt geopend door Kaizers Orchestra, dat alleen voor dit optreden naar Nederland komt. Het levert een hoge entreeprijs op en –getuige de vele prijsvragen omtrent deze show en de alsnog halflege zaal- een tegenvallende kaartverkoop. De band stond natuurlijk slechts vijf maanden geleden nog in Paradiso en zullen met het oog op een nieuwe cd (11-11-‘11) ongetwijfeld weer snel naar Nederland komen. Het boeken van Kaizers Orchestra voor een eenmalige show is wat dat betreft wellicht een wat onlogische keuze. Maar de Kaizers live is altijd een must-see en de aanwezigen kregen uiteraard gelijk.

Bij opkomst is namelijk al duidelijk dat dit zomaar weer eens een oldskool Kaizers-show zou kunnen worden. Het zes-tal is vrolijk, heeft er zin in en gaan voortvarend van start met een mengeling van oud en nieuw materiaal. En een bekend fenomeen dringt zich weer op: Waar de Kaizers vol lol op het podium staan, kijkt het publiek verbaasd knikkend toe. Het tafereel op het podium is altijd stof tot wat overleg onderling. De vele rariteiten van de band blijven dan ook lachwekkend, met de excentrieke orgelspeler Helge Risa in de hoofdrol. Met een gasmasker op bespeelt hij zijn orgel of rost hij als een bezetene op een wiel met een koevoet. Op de oorlogs-ballad ’170’ staat Risa in de houding met een Duitse helm, op ‘Svarte Katter & Flosshatter’schreeuwt hij door een megafoon, laat een stilte vallen, pakt een kammetje en kamt zijn haar. Het zorgt voor hilariteit in de zaal. Zanger Janove Ottesen doet de rest en langzaamaan smelt het publiek en danst het op de gypsi van de Kaizers.

Toch moet er meer gebeuren in Zwolle. Ottesen springt het publiek in, zet zijn microfoonstandaard er neer en nodigt gitaristen Geir Zahl en Terje Vinterstø uit om ook op de dansvloer te spelen. Dát is het moment dat Zwolle is verkocht. Dát is ook het moment dat de Kaizers zijn verkocht, want de band laat zich van haar beste kant zien, dwingt het publiek mee te zingen en is bij een toegift nog best bereid om eruit te gaan met de toppers ‘Kontroll På Kontinentet’ en ‘Resistance’.

Kaizers Orchestra lijkt zichzelf opnieuw uitgevonden te hebben en zich momenteel bijzonder zelfbewust te voelen. Bewust dat ze nooit de grote zalen zullen veroveren, bewust dat ze in die kleine zalen alles uit de kast moeten trekken om het publiek te overtuigen en bewust dat ze elk optreden heel wat zieltjes zullen moeten winnen. Geen probleem, Janove Ottesen kijkt tevreden als blijkt dat de zaal slechts bestaat uit Nederlanders en geen meegereisde Noren. Het huidige project Violeta Violeta zorgt ook duidelijk voor een frisse wind door de band en de zes bandleden lijken meer dan ooit erg close met elkaar. Dikke vrienden op avontuur door Europa.

FOTOGRAFIE:

123
Kaizers Orchestra foto Kaizers Orchestra - 26/08 - Hedon Kaizers Orchestra foto Kaizers Orchestra - 26/08 - Hedon Kaizers Orchestra foto Kaizers Orchestra - 26/08 - Hedon Kaizers Orchestra foto Kaizers Orchestra - 26/08 - Hedon Kaizers Orchestra foto Kaizers Orchestra - 26/08 - Hedon Kaizers Orchestra foto Kaizers Orchestra - 26/08 - Hedon

123

BLONDE REDHEAD - 28/8 - TIVOLIHet Utrechtse Tivoli was in hogere sferen bij het optreden van Blonde...

DEFTONES -23/8 - PARADISO Deftones stond in Paradiso en Podiuminfo was daar natuurlijk bij. Tom...