VERSLAG: Brandon Flowers - 6/7 - 013

VERSLAG: Laura de Lange

Brandon Flower - 06/07 - 013

Na een succesvolle carriere bij The Killers gaat de leadzanger Brandon Flowers solo (hoewel er wel een comeback van deze band wordt gespeculeerd). Na het soloalbum Flamingo gaat Brandon Flowers laten zien in een uitverkochte 013 zaal of ook zonder de hulp van The Killers een spectaculaire show kan neerzetten.

Het optreden begint niet met Brandon Flowers zelf maar met oudzanger van de band Travis namelijk Fran Healy. Met een akoestische gitaar en zijn schotse accent begint hij met Waiting To Reach You, wat nog een nummer van Travis is. Na een kwartier tijd is het optreden nog steeds een oude man die op zijn gitaar wat liefdesliedjes speelt. Pas bij het nummer Sing en Why Is It Always zingt het publiek mee. Echt opgewarmd is het publiek dus niet echt door meneer Healy.

Met het ingetogen en rustige nummer On The Floor begint het optreden van Brandon Flowers. Hier heeft Flowers het publiek al meteen in zijn ban. Om uit de relaxte sferen te komen wordt On The Floor meteen gevolgd door de hitsingle Crossfire. Het is erg opvallend dat Brandon Flowers zijn bekendste nummer al zo snel in de show speelt. Toch werkt dit wel want het hele publiek gaat al snel los en zingt luid mee.

Ook al speelt Brandon Flowers daaropvolgend alleen maar nummers van zijn soloalbum Flamingo weet hij toch het publiek mee te krijgen. De uptempo nummers vloeien over naar de ballades zoals Welcome To Fabulous Las Vegas en Swallow It. Hierin komt de muzikaliteit van Brandon Flowers goed naar voren en komt zijn stem het beste uit. Toch begint de verveling een beetje toe te slaan bij het publiek omdat er sprake is van een zekere routine. Brandon Flowers heeft een opvallende stem maar ook één stem waardoor de nummers sterk op elkaar lijken.

Het optreden eindigt met het nummer Playing With Fire, met een geweldige opbouw en een fantastische muzikale climax. Dit is ook het eerste moment dat er echt sprake is van muzikale intermezzo’s. Zonder een teken van afscheid verlaat Brandon Flowers het podium. Het is ook erg opvallend dat de voormalig zanger van The Killers weinig tot niks aan interactie met het publiek doet. Dit optreden draait blijkbaar om Brandon zelf, wat ook te merken is aan de positie van de band, namelijk helemaal in de achtergrond.

Gelukkig, Brandon komt toch nog terug naar het podium en speelt zijn meest krachtige nummers Was It Something I Said, Only The Young en natuurlijk omdat hij er toch niet helemaal omheen kon Mr.Brightside van The Killers. Vooral de laatste twee nummers zorgen ervoor dat iedereen het concert met een lach verlaat.

Hoewel het optreden goed en zeer muzikaal in elkaar zit, is het wel de vraag of Brandon Flowers de moeite waard is om naartoe te gaan. Zijn nummers blijven erg in hetzelfde repetoire hangen en met een sneltreinvaart jast hij door de nummers heen, waardoor er misschien veel liedjes gespeeld zijn maar het publiek erg achtergesteld is. Het is spannend of deze lichtelijk arrogante zanger toch niet zijn steun moet zoeken bij zijn oude bandleden van The Killers, want in zijn eentje is de show toch lichtelijk saai.

THE NATIONAL - 13/7 - 013The National stond met hun High Violet 2011 tour in een uitverkochte 013....

KYUSS LIVES - 30/6 - 013 Vanavond geeft stonerlegende Kyuss een speciale drie uur durende show in de...