VERSLAG: Tim Knol - 25/6 - Plato Utrecht

VERSLAG: Laura de Lange

Tim Knol - 25/06 - Plato Utrecht

Op een wat voor andere winkels een rustige zaterdagmiddag leek stroomde het vol van de mensen in Plato Utrecht. Dit had een reden, want zaterdag 25 juni was [b]Tim Knol[/b] middag. Deze nog maar 21-jarige zanger heeft na een succesvol debuutalbum [i]Tim Knol[/i] nu zijn tweede album [i]Days[/i] uitgebracht. En waar kan je een CD beter promoten dan in een platenzaak?

Om 14:00 was de aftrap van een middag vol met Tim Knol. Samen met zijn compagnon Gijs draait Tim voor de komende twee uur muziek die hij mooi en inspirerend vindt. Dit verschilt van opzwepende jukebox muziek tot echte rauwe 70’s rock.

Hoe leuk die muziek ook is, iedereen komt toch voor Tim Knol zelf. Het optreden vindt plaats net naast de kassa’s van de winkel. De mensen drommen zich om Tim heen en met een droge begroeting naar het publiek begint hij geheel akoestisch met alleen een gitaar met het mooie nummer [i]Fire of Love[/i]. Hier is duidelijk te horen dat Tim beschikt over een gouden keel. Zijn stem komt goed tot zijn recht en hij heeft de kleine ruimte van de winkel met zijn mooie stem betoverd.

Voor iemand die normaal gesproken met een hele band optreed kan Tim het optreden prima in zijn eentje af. Dit is zeker te merken bij het nummer en tevens de nieuwe single [i]Shallow Water[/i], wat echt typisch een band nummer is maar hij dus akoestisch speelt.

Het leuke is van een klein optreden als deze is dat het concert heel persoonlijk is en er dus veel interactie is met het publiek. Tim maakt grapjes over zichzelf (dat hij bijvoorbeeld nog niet heeft gedoucht van zijn vorige optreden) waarop het publiek weer op reageert (dat dat waarschijnlijk de reden is waarom niemand heel dichtbij hem wil staan). Als Tim vraagt of er nog verzoekjes zijn kan het natuurlijk niet anders dan dat [i]Sam[/i] op nummer één staat. Hij waarschuwt wel dat als Sam is gespeeld iedereen waarschijnlijk weg wil omdat dit toch zijn meest bekende nummer is.

Na een verbluffende versie van Sam, waarin in Tim Knol zijn gitaarspel werkelijk fantastisch is, blijkt Tim zijn waarschuwing niet te kloppen, sterker nog er zijn meer mensen die komen kijken. Hierop volgen de gevoelige nummers [i]Don’t Except Me Too Soon [/i] en [i]Days[/i]. Het helaas korte optreden wordt afgesloten met de vorige single [i] Gonna Get There[/i]. Na een groot applaus van iedereen, draaien Tim en Gijs weer wat nummers in de winkel en kunnen fans een handtekening scoren.

Het is goed dat het puur akoestische optreden maar een half uur heeft geduurd want als het langer had geduurd was het misschien een tikkeltje saai geweest. Wel heeft Tim Knol een prachtige stem, goede muziek met sterke teksten. Ook komt het duidelijk naar voren dat Tim Knol niet alleen goed draait op grote podia als Pinkpop maar het ook heel mooi en klein kan houden in een CD winkel in Utrecht. Tim Knol mag zeker één van de beste zangers van Nederland op dit moment worden genoemd.

FAR EAST MOVEMENT - 27/6 - MELKWEGDat er weinig voor nodig is om een internationale doorbraak te forceren,...

SKUNK ANANSIE - 26/6 - ZIGGO DOME Zondagavond 26 juni kregen een kleine 250 mensen een prive optreden van Skunk...