VERSLAG: Sade - 23/5 - Ahoy

Sade @ Ahoy

18 jaar lang moesten we wachten op de terugkeer van de Nigeriaans-Engelse groep Sade. Vorig jaar maakte de R&B-, jazz- en soulgroep haar comeback en onder leiding van de zangeres Sade leverden ze het fantastische ‘Soldier Of Love’ af. In het kader van het eveneens onlangs uitgebrachte Best Of album werd er ook weer een tour ingezet en keert Sade terug naar de Rotterdamse Ahoy.

Eerst mogen de mannen van The Jolly Boys een klein optreden weggeven. De oude mannetjes spelen met hun mento band een mix van reggae en ska. De bejaarden hebben zichtbaar lol in het optreden en spelen enkele verschillende, naar reggae omgezette, covers. Door de vrolijke dansjes van Albert Minott creëren de heren de ideale atmosfeer om langzaam je plek op te zoeken en nog een drankje te halen.

Een paar minuten na negenen begint met veel bombarie Sade . Onweerswolken tekenen zich af op een zwart doek en onder dreigende tonen wordt het nog dreigendere ritme van ‘Soldier Of Love’ ingezet. De band ziet er erg militaristisch uit, maar Sade zelf geeft het geheel meteen iets ontwapenends. Met haar hoge stilettohakjes ziet ze er nog steeds zo betoverend en intrigerend uit als in de jaren ’80.

Na een paar nummers worden de stilettohakjes al snel omgeruild voor platte schoenen. Daarnaast verschuiven de knallende militaire tonen in de richting van de haar kenmerkende zwoele souljazz. De groep wisselt het ene na het andere hoogtepunt achter elkaar in. De band speelt een voortreffelijke soundtrack bij tangobeelden, de saxofonist schittert verscheidene malen met zijn solo en vocaal is Sade ook ontzettend sterk. Het erg basis opgezette ‘Jezebel’ wekt een koude rilling door de sportzaal. Met name de saxofoon jengelt er hier heerlijk op los. ‘Pearls’ word door Sade alleen gezongen. Zonder haar band verschuift de nadruk van het nummer nog meer naar de schokkende teksten over de problemen van een Somalische vrouw in verhouding tot onze westerse kooplust.

Om de kille sporthal Ahoy om te toveren naar het gevoel dat je op de eerste rij bij een zwoele nachtclub zit moet je van goede huize komen. Sade doet het met gemak. De zangeres brengt een persoonlijk gevoel over met haar zwoele muziek en raakt het publiek geregeld. Daarnaast zorgt de opbouw van de setlist en solo’s ervoor dat het optreden nergens saai en voorspelbaar wordt. Het wachten was elke lange seconde meer dan waard!

EPICA - 19/5 - PARADISOMaYan, de nieuwe band van Epica gitarist Mark Janssen, presenteerde in...

SUFJAN STEVENS - 21/5 - MUZIEKGEBOUW EINDHOVEN Judgment day, 21 mei 2011. Het was spannend of we het wel tot het concert...