VERSLAG: Ray LaMontagne - 16/2 - Vredenburg Leidsche Rijn

Podiuminfo was aanwezig bij Ray Lamontagne in Vredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

VERSLAG: Janske van den Broek

Ray LaMontagne - 16/2 - Vredenburg Leidsche Rijn

Afgelopen zondag wonnen ze samen nog een Grammy Award voor “Best Contemporary Folk Album” en vanavond staat Ray LaMontagne met The Pariah Dogs in een uitverkochte Vredenburg Leidsche Rijn in Utrecht. Het is het eerste concert van deze korte Europese toer. LaMontagne staat bekend om zijn prachtige warme stemgeluid en zijn gevoelige folknummers. Een grote naam in zijn genre en daarom een must-see voor de echte folkmuziek liefhebbers. In de afgelopen zeven jaar heeft hij vier studioalbums geproduceerd. De laatste twee albums Gossip In The Grain en God Willin’ And The Creek Don’t Rise stonden zelfs op nummer drie in de Amerikaanse albumlijsten. Geen verassing dus dat het concert helemaal is uitverkocht.

De uit Alabama afkomstige zusjes Lydia en Laura Rogers, beter bekend als de The Secret Sisters mogen vanavond het spits afbijten. Vorig jaar gingen zij al eerder met LaMontagne op tournee en ditmaal spelen ze tot grote vreugde voor het eerst ook buiten Amerika. De dames begeleiden elkaar afwisselend met één akoestisch gitaar en brengen ouderwetse country nummers ten gehore. De harmonie tussen de samenzang is erg mooi en loepzuiver. Wanneer je je ogen sluit dwaal je langzaam weg in een ouderwetse country film. Zelf zijn de dames erg blij dat ze helemaal in Amsterdam mogen spelen, terwijl ze in Utrecht staan. Het publiek lacht er om, maar zij hebben zelf niets door en spelen vrolijk verder. Deze zeer talentvolle dames kunnen weleens erg succesvol worden in hun thuisland, waar country erg populair is.

Na een korte pauze nemen LaMontagne en The Pariah Dogs hun plek in op het grote podium. Ze staan in een halve cirkel naast elkaar. Opvallend is dat LaMontagne uiterst rechts staat in plaats van centraal in het midden. Het duurt even voordat ze beginnen met de nummers ‘For The Summer’ en ‘New York Is Killing Me’ van hun laatste gezamenlijke album God Willin’ And The Creek Don’t Rise. Met uiterste concentratie worden de nummers stuk voor stuk vol perfectie gebracht. Helaas valt er tussen alle nummers een te lange stilte omdat de band en vooral LaMontagne letterlijk op adem moet komen. Ook technisch kunnen we zien dat dit de eerste avond is van zijn tour, want soms staat de halve band in het donker op het podium. Toch geeft dit vanavond helemaal niets omdat LaMontagne een muzikant is waarbij je helemaal geen speciale lichteffecten nodig hebt om zijn optreden spectaculair te vinden. Zijn prachtige warme unieke stemgeluid zorgt ervoor dat iedereen in de zaal muisstil is en soms met gesloten ogen zit te genieten. We wanen mee in een avond vol met prachtige folk, blues en country klanken die perfect worden vertaald door LaMontagne en zijn vrienden van The Pariah Dogs.

Tijdens het optreden nodigt hij de The Secret Sisters ook tweemaal uit om een aantal nummers mee te zingen, waaronder ‘Achin’ All The Time’ en ‘You Can Bring Me Flowers’. De perfecte harmonie van de zusjes en het warme geluid van LaMontagne smelten perfect samen en maken de nummers nog voller. Hoogtepunten van deze avond zijn vooral het gevoelige ‘Let It Be Me’ en de originele en sensuele uitvoering van het nummer ‘You Are The Best Thing’. Hierna komen ze nog eenmaal terug voor een korte toegift met het nummer ‘Trouble’. Helaas duurt het concert voor velen veel te kort omdat we nog uren willen genieten van het talent van LaMontagne. Maar gelukkig waren we als een van de gelukkige getuige van deze geweldig muzikale avond die wij niet snel zullen vergeten.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

foto Ray LaMontagne - 16/2 - Vredenburg Leidsche Rijn  foto Ray LaMontagne - 16/2 - Vredenburg Leidsche Rijn  foto Ray LaMontagne - 16/2 - Vredenburg Leidsche Rijn Ray Lamontagne foto Ray LaMontagne - 16/2 - Vredenburg Leidsche Rijn Ray Lamontagne foto Ray LaMontagne - 16/2 - Vredenburg Leidsche Rijn Ray Lamontagne foto Ray LaMontagne - 16/2 - Vredenburg Leidsche Rijn

COLD WAR KIDS - 16/2 - MELKWEGHet is een hele tijd geleden dat de heren van Cold War Kids ons land aan...

ESBEN AND THE WITCH - 12/2 - PARADISO Onlangs op Le Guess Who waren ze al een aangename verrassing, vanavond liet...