RECENSIE: The Shady Greys - Like A Child

Shady Grey
recensie cijfer 2017-06-30 Na het beluisteren van het album Like A Child zou je zweren dat je te maken hebt met een veelkoppig rockmonster dat met zijn jeugdige enthousiasme de lo-fi garagerock/blues uit je speakers laat knallen. Dat jeugdige enthousiasme blijkt te kloppen, maar na wat speurwerk blijkt het Amsterdamse The Shady Greys slechts een duo te zijn. Marcus Hayes neemt de zang en gitaar voor zijn rekening en Catherine Coutoux percussie en zang. Nou vooruit dan: ook opnameleider/mixer en co-producer Robin van Saaze levert nog een bescheiden muzikale bijdrage in de vorm de tamboerijn, enkele welgeplaatste handclaps en sporadische vocalen.

Marcus Hayes is afkomstig uit Oostenrijk en Coutoux’ wieg stond in Frankrijk. Hun paden kruisten elkaar in Amsterdam. Op een feestje van een gemeenschappelijke vriend ontstond het idee om samen een band op te richten. Na enkele EP’s te hebben uitgebracht is Like A Child hun full length debuut. Het album wordt uitgebracht door Kroese Records, het label dat is gelieerd aan de gelijknamige platenzaken in Arnhem en Nijmegen.

Met minimale middelen maken Hayes en Coutoux een heerlijke overstuurde bak herrie zonder het schrijven van een goede song uit het oog (en oor) te verliezen. Coutoux bespeelt met haar handen een houten klankkist (cajon) en vult dit aan met voetpercussie. Hayes scheurende gitaarspel verraadt een geheime voorliefde voor hardrock. Het effectieve gebruik van de cajon en de voetpercussie met daar overheen het gitaargeweld en de urgente stem van Hayes, levert een lo-fi maar vol(waardig) bandgeluid op.

Een verwijzing naar dat andere garagerockduo (The White Stripes) kan natuurlijk niet achterblijven. Vooral in ‘Sodapops’ is dat goed te horen. In het opgefokte en van een vette gitaarriff voorziene ‘Scream & Shout’ gaan The Shady Greys dan weer zo los als de Australische Hard-Ons in hun beste dagen. Het slepende ‘We Better Build A Wall’ is een bijtende haatsong met een prachtige gitaarbreak en dito solo. Het album telt tien tracks en verveelt geen moment. Ook een leuke aanwinst voor het clubcircuit.
Recensent:Bart Slaats Artiest:The Shady Greys Label:Kroese Records
Cover Morrissey & Marshall - We Rise

Morrissey & Marshall - We RiseHet duo Morrissey & Marshall maakt eigenzinnige pop die leunt op...