RECENSIE: Mountain Bike - Too Sorry For Any Sorrow

MB
recensie cijfer 2017-04-19 Het kwartet Mountain Bike uit Brussel vermengt garagerock met pop, en dit zorgt voor een nonchalante, speelse stijl. Met invloeden van Beck, Ty Segall en Deerhunter maken ze muziek die losjes en erg makkelijk te beluisteren is. Galmende zang, veel gitaar en af en toe een poppy sound. Het zelf getitelde debuutalbum in 2014 was nog wat meer pop dan de jongens nu laten horen met Too Sorry For Any Sorrow.

Openingstrack ‘Future Son’ brengt de stijl van de Belgen meteen ter gehore. De nonchalante, galmende zang blijf je terug horen op het hele album. Ook de zware bas en rockende gitaren blijven niet ongemerkt. Toch is dit nummer nog wat aan de langzame kant. Daar komt verandering in bij ‘Mean With You’, waarbij de garagerock duidelijk de hoofdrol speelt. De soms wat simpele teksten worden ondersteund door hoge gitaarriffs en snelle drumpartijen. Pakkend is het zeker, dit komt ook door de terugkerende refreinen met meerstemmigheid.

Mountain Bike klinkt erg jeugdig en rebels. Zo blijkt ook uit ‘B+, B-‘, waar de teksten gaan over alledaagse problemen en kritiek op nare gevoelens. Maar het klinkt vrolijk, energiek en doet je niet te lang en moeilijk nadenken. Ook ‘Pretty Jerk Like You’ is zo makkelijk te luisteren. Er is veel gitaarspel, op verschillende manieren en de zang laat je een beetje meeliften op de onbezorgdheid en ontspannen sfeer.

Het tweede album van Mountain Bike zit vol gitaarspel en nonchalant gezongen teksten. Too Sorry For Any Sorrow is een makkelijk te beluisteren plaat en dat is ook juist de sterke kant van de Belgen. Niet te veel poespas, gewoon direct vanuit het gevoel gezongen. Maar soms missen we toch wel een beetje diepgang, iets om over na te denken. Al met al een lekker rockend en ontspannend album.
Recensent:Nadine Visser Artiest:Mountain Bike Label:Pias
Cover Lenya - The Hatch

Lenya - The HatchJulia Reinhold a.k.a. Lenya brengt met The Hatch een collectie folk-noir...