RECENSIE: Jurgen Burdorf - Straight Up Guitar

Burdorf
recensie cijfer 2017-06-15 Jurgen Burdorf komt in 2017 met zijn tweede album vanuit zijn eigen studio en platenmaatschappij: Straight Up Guitar. Net als zijn voorgaande album is het een album met eigen composities waarin de getalenteerde gitarist zijn ding doet. Maar kunnen we nog onder de indruk zijn?

Het korte antwoord is ja. Jurgen is een zeer getalenteerde, technisch sterke gitarist bij wie je bij elk nummer onder de indruk bent van zijn skills. In Straight Up Guitar speelt hij de sterren van de hemel met een andere stijl en ander genre in bijna elk nummer. Je hoort zijn idolen en invloeden (onder andere The Allman Brothers Band en Steve Lukather) terug in veel van de nummers. Van rustige jazzy nummers waarbij je lekker even de ogen dicht kan doen tot stevige, up-tempo rocknummers die je weer heerlijk wakker schudden, het zit allemaal in dit album.

En toch zou ondergetekende Jurgen Burdorf niet aanraden. Tien nummers op het album, allemaal technisch en melodieus sterk, maar het mist de ‘Burdorf-factor’. Als jouw naam groot op het album staat, jouw naam bij de studio en platenmaatschappij staat, dan wil je ook jouw unieke sound horen. Na het beluisteren van dit album merk je dat deze gitarist nog geen eigen stijl heeft ontwikkeld, of in ieder geval niet laat horen op deze cd. De composities zijn stuk voor stuk prachtig, goed ingeleefd in de muziekstijl waarvoor ze geschreven zijn, maar de samenhang ontbreekt. Straight Up Guitar, daar slaat meneer Burdorf met zijn band de spijker op z’n kop: Het gaat in dit verhaal alleen maar over de mogelijkheden van de gitaar en niet over het verhaal achter de artiest.

Al met al is het leuk om zo nu en dan naar een nummer van deze gitaarvirtuoos te luisteren, want die aandacht verdient hij wel. Maar nu hebben we wel genoeg gehoord van de vingervlugheid en ingewikkelde melodieën: Laat de volgende keer Jurgen horen.
Recensent:Vincent van Heun Artiest:Jurgen Burdorf Label:Burdoy Records
Cover Sneaks - It's A Myth

Sneaks - It's A MythHet debuut van Sneaks , Gymnastics , was een plaat van slechts veertien...