RECENSIE: Yentl en de Boer - M'n Snoep: Live In Het Concertgebouw

Yentl Boer
recensie cijfer 2016-11-25 ”Festivalinfo is onze nieuwe beste vriend met vier sterren en een super leuk stuk”. Het is voor een recensent fijn om feedback te krijgen. De bovenstaande reactie van Yentl En De Boer, naar aanleiding van de recensie over debuutalbum De Plaat (2014), viel dan ook goed.

Waar het cabaretduo toen nog niet veel bellen deed rinkelen, is dat nu wel anders. Voor ‘Ik Heb Een Man Gekend’ kregen ze de Annie M.G. Schmidtprijs voor beste theaterlied, ze maakten wekelijks hun opwachting bij Opium TV en inmiddels schuiven ze maandelijks aan bij RTL Late Night. Gevolg is dat de zalen voor theatervoorstelling De Snoepwinkel Is Gesloten, steeds voller zitten. Evenals de concertreeks van afgelopen zomer waarbij het duo, bijgestaan door hun vijfkoppige band en de strijkers van West Side Trio, het Koninklijk Concertgebouw onveilig maakte.

Op M’n Snoep: Live In Het Concert Gebouw wordt de lijn van De Plaat doorgetrokken met twaalf nieuwe liedjes en een oude bekende. Al trekken de ontroerende liedjes ditmaal de meeste aandacht. Hoe absurdistisch intermezzo ‘High Tech’ ook is, het kan niet op tegen ‘Jij Zit In Mijn Hoofd’. Dat zit hem in de thematiek, die een ieder die ooit met dementie te maken heeft gehad, zal herkennen. Maar meer nog is het de eenvoud en de spitsvondigheid van de tekst. De omkering tijdens het lied is zo ontwapenend dat het ondergetekende kippenvel, maar ook een traan bezorgt. Het tipt aan de tekstvaardigheid van Frans Halsema, Toon Hermans en Annie M.G. Schmidt. Geen toevalstreffer blijkt uit de door het West Side Trio stemmig ondersteunde liedjes ‘Toen Het Misging’, ‘Herfst’, ‘Liever Dat Je Slaapt’ en ‘M’n Snoep’, dat een scherpe metafoor voor altruïsme bevat. De stemmen van de twee kleuren hierbij regelmatig naar elkaar toe op een manier die we bij Acda & De Munnik hoorde.

Natuurlijk ontbreekt humor niet. Neem het hilarische ‘Omdat Ik Onseker Bjen’, naar aanleiding van de Boer Zoekt Vrouw boer die nauwelijks brieven ontving. Of het frisse ‘Fantasy Fans’, dat zo vrolijk klinkt dat K3 er een punt aan kan zuigen. Zoals vaker bij de liedjes is het confronterend met een knipoog. ‘Hij Heb Tegen Me Gezegd’, als opvolger van ‘Ik Heb Een Man Gekend’ is er ook zo een.

Zoals op De Plaat al bleek is het muzikaal gezien bijzonder veelzijdig, en met de volledige band en het strijkerstrio blijken de mogelijkheden alleen maar groter. Toppunt daarin is de aria ‘Frio Fuego’ waarop alle registers worden opengetrokken. De muziek is erg belangrijk voor het creëren van sfeer, zoals bij het mysterieuze ‘Elfendroom’, waarbij het gitaarspel en het jazzy drumwerk extra aandacht verdienen. De afsluiter leent zich goed voor een mashup met ‘Englishman In New York’, dus bel Sting eens op, dames!

Yentl En De Boer hebben in korte tijd naam gemaakt met hun liedjes en het ogenschijnlijke gemak waarmee deze tot stand komen. Ten opzichte van De Plaat klinkt dit livealbum als een stap vooruit. Daarbij levert het duo met ‘Jij Zit In Mijn Hoofd’ op de valreep nog het mooiste Nederlandstalige liedje van het jaar af.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Yentl en de Boer Label:Eigen Beheer
Cover JR Smith & The Meteorites - Highway By Night

JR Smith & The Meteorites - Highway By NightKen je dat? Van die intro`s die zo goed in elkaar zitten dat de rest van de...