RECENSIE: Yentl en de Boer - De Kampvuursessies Live

Cover Yentl en de Boer - De Kampvuursessies Live
recensie cijfer 2023-07-30 Je hebt van die muzikale duo`s die er echt toe doen en waarvan je steeds opnieuw blij bent als er iets nieuws verschijnt. De kans dat dit het geval is bij de Mia & Dion`s van deze wereld is nihil, maar de reactie op de aankondiging dat Acda en de Munnik de draad weer oppakken is een goed voorbeeld. Dat geldt ook voor de lovende recensies over Modderkruipers, de laatste theatervoorstelling van Yentl En De Boer. Zo schreef het NRC: ”Ook nu weer doen ze hun naam als beste cabaretliedjes¬schrijvend en -zingend duo eer aan”.

Yentl Schieman en Christine de Boer lijken met hun soms wat absurdistische, humoristische, maar vaak zo confronterende liedjes en sketches ieder jaar aan populariteit te winnen. Het duo heeft sinds het eerste wapenfeit de voorstelling Kom Je Op Ons Partijtje? in 2010 ook niet bepaald stil gezeten. Er volgde tien theatershows, zeven singles, vier albums, een comedyserie en een EP. In navolging van de EP De Kampvuursessies werd daar afgelopen jaar nog een live album aan toegevoegd, De Kampvuursessies Live.

Dat de verzameling liedjes op deze liveplaat in coronatijd tot stand kwam, is meteen duidelijk bij opener ‘Aanraking’. Het geeft mooi de verwarring en het verlangen weer wat een ieder moet hebben gevoeld toen het normaal ineens niet meer zo normaal was. De kwetsbaarheid van het duo, zoals we dat ook horen op het mooie ‘Mens Zijn’, komt goed naar voren. Tegelijkertijd wordt er gemakkelijk overgestapt naar het bijzonder geestige en treffende ‘Ik Zei Dat Ik Ging’ of het lekker valse, overspannen ‘Mama Is Moe’. Gelukkig mag op De Kampvuursessies Live het mooiste liedje van het duo, in ieder geval voor ondergetekende, niet ontbreken. Alleen al vanwege ‘Jij zit In Mijn Hoofd’ is het meer dan terecht dat het duo eindelijk is genomineerd voor een Poelifinario. Ook al is het vanwege de eerdergenoemde voorstelling.

Als je naar de lijst met liedjes op De Kampvuursessies Live kijkt, kom je ondanks de eerdergenoemde nummers die de grote lach op de hand hebben, zoals dit ook het geval is bij ‘Hij Heb Tegen Me Gezegd’, tot de conclusie dat de nadruk op de serieuzere liedjes ligt. Neem bijvoorbeeld ‘De Slechte Raadgever’, ’Het Hoofd’ en ‘Het Is Begonnen’, een passend en evenwel pijnlijk mooi antwoord op Annie M.G. Schmidt en Harry Banninks ‘Het Is Over’. De absolute climax, zowel muzikaal - want laten we vooral niet vergeten dat Yentl En De Boer worden omringd door prima muzikanten en ze bovendien bijzonder goed kunnen zingen - als tekstueel, bereiken Yentl En De Boer op hoogtepunt en de beklemmende afsluiter van Bijbelse allure: ‘De laatste Dag’.

De Kampvuursessies Live is een verzameling van dertien liedjes die zijn opgenomen tijdens verschillende avonden uit de tour. Toch voelt de lijst liedjes niet als een compilatie aan. Hierbij valt op dat de liedjes een stuk harder binnenkomen in de huidige tijd, dan eerder het geval was bij Mijn Snoep: Live In Het Concertgebouw uit 2016, dat toch ook niet lichtvoetig te noemen valt. Wat dat betreft zet het duo met De Kampvuursessies Live wederom een stap vooruit.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Yentl en de Boer Label:Eigen Beheer
Cover The Analogues Sideshow - Introducing The Analogues Sideshow

The Analogues Sideshow - Introducing The Analogues SideshowNa het uitbrengen van Abbey Road Relived , was het de vraag of er voor The...