RECENSIE: Komatsu - Recipe For Murder One

Komatsu
recensie cijfer 2016-12-06 Het zal je maar gebeuren; tijdens een internationale tour met Nick Oliveri en zijn Mondo Generator bestolen worden van instrumenten en persoonlijke eigendommen. Het overkwam Komatsu eind 2015. Om het leed te verzachten en uiteraard de kas wat te spekken werd er in januari van dit jaar een benefiet georganiseerd door bevriende bands. Een fraai initiatief.

Komatsu is opgericht door leden van lokale bands uit Eindhoven Rock City begin 2010. Nadat in 2011 een EP verscheen kwam begin 2013 het debuut uit: Manu Armata. De band speelt muziek in de stijl van Queens Of The Stone Age, Monster Magnet en Karma To Burn; oftewel sludge, metal en stoner. De heren zijn op tour geweest met verschillende acts binnen het genre: Corrosion Of Conformity, John Garcia (ex-Kyuss), Karma To Burn en Nick Oliveri (ex-Kyuss, ex-QOTSA). Door veel op te treden hebben ze een aardige fanbase weten op te bouwen in binnen- en buitenland. Ook voor het voorjaar van 2017 staan er twee tours gepland.

De heren zijn een tijdje geleden de studio ingedoken om album nummer twee op te nemen, wat in onlangs is uitgekomen bij het Italiaanse Argonauta Records: Recipe For Murder One. Pieter Kloos tekende voor de productie: helder, strak en heavy. De band klinkt geweldig en de gitaren knallen letterlijk je woonkamer in; precies zoals het hoort bij dit genre. De nieuwe plaat klinkt volwassener dan zijn voorganger; het zit allemaal wat verfijnder in elkaar. De leadzang van Mo Truijens klinkt beter en een eigen sound lijkt dan ook te zijn gevonden. Om eerlijk te zijn moet je een beetje wennen aan zijn stem maar je merkt dat het totaalplaatje aardig klopt; zang en muziek zijn één. Drummer en nieuwkomer Joris Lindner speelt met verve en deelt rake klappen uit. Ook gitarist Mathijs Bodt is onlangs toegetreden tot de band.

‘Scavanger’ zet de toon. Wat een begin! Het rockt en het is één brok energie met spetterend gitaarspel. Erna wordt het tempo teruggeschroefd middels het vette, zware ‘The Sea Is Calm Today’ inclusief sfeervol middenstuk. Je voelt een constante dreiging in deze track en blijft daardoor benieuwd naar wat komen gaat. Het uptempo en krachtige ‘So How’s About Billy’ is een echte punch in the face en is eerder al als voorproefje verschenen. Gastzanger Nick Oliveri mag ook een nummer meeblèren: ‘Lockdown’ is leuk voor de afwisseling maar het voegt eigenlijk niet heel veel toe. Het instrumentale ‘WTF!’ mag er zijn; met gesproken intro en mooi drumwerk van Lindner. De titeltrack begint met een dikke baslijn van Martijn Mansvelders en is tergend langzaam en loodzwaar. Verderop vallen de tracks ‘The Long Way Home’ en ‘There Must Be Something In Your Water’ op: meeslepend, spannend en uitermate vermakelijk.

Recipe For Murder One beukt, scheurt, knalt, stampt en rockt. De nieuwe plaat overtuigt op alle fronten. Bovendien is een optreden van Komatsu een beleving op zich. Dus aanschaffen die cd, haren los en gaan met die banaan!
Recensent:Ivo van Gool Artiest:Komatsu Label:Lighttown Fidelity
Taxidermist

Taxidermist - Mean MachineHet Nijmeegse rockcollectief Taxidermist is aan een nieuw tijdperk...