RECENSIE: First E - Zeitgeist

First E
recensie cijfer 2016-12-13 Trippop noemen ze het. Een viertal uit de Zaanstreek maakt muziek doordrenkt van psychedelische surfgitaarsamples, synth loops, industriële percussie en uit samples getrokken klankkleuren. De naam van dit kwartet? First E, en hun derde album heet Zeitgeist. Zij het niet de meest bekende band van Nederland, ze hebben toch al een indrukwekkende geschiedenis wat optredens aangaat. Zo speelden ze al een aantal keer in de grote zaal van Paradiso en deden ze in 2015 een aantal grote festivals aan. De sound zit van het album zit ergens tussen indie en alternative in. Denk aan de ‘Berlijnse’ Bowie, hier en daar wat Tame Impala, een scheutje Franz Ferdinand en de indie zoals we die kennen uit de jaren tachtig.

De tracks die er echt uitspringen op dit album zijn ‘Life Of The Others’ en ‘Jane’, lekker swingend met heerlijk gitaar- en drumwerk. Deze nummers luisteren fijn weg en geven een ontspannen niks-aan-de-hand gevoel, al is dat bij ‘Life Of The Others’ pas aanwezig in de tweede helft van de track. Dat fijne, ontspannen gevoel, wat popmuziek nou juist typeert, is op de overige tracks van Zeitgeist afwezig. Dit is met name opmerkelijk omdat First E hun muziek nou juist omschrijft als zijnde Trippop. De muziek die we hier horen heeft echter niet veel met pop te maken en kan, zoals al eerder gezegd misschien beter zijn plaats innemen tussen de indie / alternative.

Dat maakt het zeker nog geen slechte muziek voor het niet-poppubliek. First E doet iets bijzonders en dat wordt door menigeen dan ook opgemerkt. Het nummer ‘Sujet’ werd bijvoorbeeld opgepikt door de productiemaatschappij van Quentin Tarantino, en in die vaak toch wat duistere, zware setting hoort deze muziek ook zeker thuis. Al met al is Zeitgeist een fijn album met goede tracks, de muziek is weldoordacht en First E vertelt een verhaal aan de luisteraar op een manier die niet voor iedere artiest weggelegd is. Pop is het echter zeker niet, gelukkig maar.
Recensent:Tim Jongenelen Artiest:First E Label:Dimension Records
Cover Joanne Shaw Taylor - Wild

Joanne Shaw Taylor - WildIn het Verenigd Koninkrijk is Joanne Shaw Taylor al een hele dame. De...