RECENSIE: Guus Bauer - The Ska is the Limit

Guus Bauer - The Ska is the Limit
recensie cijfer 2007-02-19 Op een extreem regenachtige zondagmiddag was Guus Bauer te gast in het radioprogramma van Leon Verdonschot om te praten over de verfilming van zijn roman De Lokkende Diepte. Hij moest ook zijn favoriete platen uitzoeken en hij koos voor een zevental nummers uit het einde van de jaren 70. In deze periode woonde Guus Bauer in Engeland en speelde hij in een undergroundbandje. Hij ontmoette diverse muzikanten en kon dus bij de uitgezochte nummers leuke anekdotes vertellen. Na de uitzending adviseerde Leon Verdonschot hem om de anekdotes op te schrijven en dat is nu dus gebeurd.

In The Ska Is The Limitvertelt Guus Bauer anekdotes over zijn eigen belevenissen als muzikant, zowel bij de Engelse undergroundband als bij zijn eerste bandje in Nederland. Ook vertelt hij over het legendarische 2 Tone label en de bijbehorende bands, met de nadruk op The Specials. Onderwijl schets hij een beeld van de Engelse samenleving van eind jaren 70 in het algemeen en van de muziekscene in het bijzonder.

De schrijfstijl is prettig en het boek leest dan ook lekker weg. Bovendien krijg je echt zin om je Specials-platen te gaan draaien terwijl je aan het lezen bent. Wat dat betreft is The Ska Is The Limit dus een geslaagd boek. Een nadeel van de opzet van het boek, losse anekdotes, is dat het geen volledig beeld geeft, maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Je wordt wel geprikkeld om eens dieper in de beschreven periode te duiken.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Guus Bauer Label:Uitgeverij Aspekt
MSTRKRFT - The Looks

MSTRKRFT - The Looks The Looks van MSTRKRFT was al sinds de zomer van 2006 verkrijgbaar via de...