RECENSIE: Jeremy Loops - Trading Change

Loops
recensie cijfer 2016-03-17 Men neme een gitaar, een surfplank, een knotje in zanderig haar, een baard, een licht hese zangstem en een mooie kop: deze optelsom is een succesformule. De nieuwste aanwinst in dit genre is Jeremy Loops. Jeremy komt uit Zuid-Afrika en is daar sinds het uitkomen van zijn eerste single razend populair. Met zijn zomerse en dansbare muziek stond hij al op vele festivals en werd het tijd dat ook Europa hem leert kennen. Zijn handelsmerk is, zoals zijn naam al voorspelt: het gebruik van loops, het opnemen van stukjes muziek die achter elkaar worden afgespeeld, om daar vervolgens overheen te spelen. Zijn debuut Trading Change kwam vorig jaar al in zijn thuisland uit, maar wordt nu pas in Europa uitgebracht.

De eerste single is ‘Down South’ en is samen met de rapper Motheo Moleko gemaakt. Het refrein van deze zomerse hit is zo aanstekelijk, dat het na een enkele keer luisteren al niet meer uit het hoofd te krijgen is. Het is niet alleen een aanstekelijk geheel omdat de tekst goed loopt en vaak herhaald wordt, maar ook omdat de combinatie tussen folk en hiphop zeer goed werkt. Het nummer krijgt daardoor een lekker ritme en blijft nog beter hangen.

Pakkender dan ‘Down South’ wordt het niet op het debuutalbum van Jeremy Loops, maar hij blijft bijna altijd vrolijk. Enkel de nummers ‘Higher Stakes’ en ‘Basil’ zijn wat gevoeliger en daarmee laat hij horen dat powerballads hem ook goed liggen. Op het daarop volgende ijzersterke ‘Running Away’ worden het tempo en de sfeer weer opgevoerd en maakt hij een verrassende combinatie tussen americana en hiphop. Dit blijkt een hele opzwepende mix te zijn waarmee Jeremy Loops zich onderscheidt van andere artiesten. Dit nummer zou zomaar de volgende hit van de plaat kunnen zijn.

Sommige individuele nummers van Trading Change lijken erg op elkaar, maar toch wordt het gehele album niet saai. Vooral de toevoegingen van hiphop door Motheo Moleko maakt de muziek goed en leuk om naar te luisteren. Jeremy Loops lijkt het in zich te hebben om de nieuwe held van de ontspannen en vrolijke surfmuziek te worden. Op festivals zal hij hoogstwaarschijnlijk een grote hit worden en de zon met zich mee nemen.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Jeremy Loops Label:Bertus
Cover Julie Scott - Dearydeary

Julie Scott - DearydearyDe Schots-Nederlandse zangeres Julie Scott is niet vies van grootse...