RECENSIE: So Pitted - Neo

NEO
recensie cijfer 2016-04-08 De undergroundscene van Seattle heeft weer eens iets vuigs uitgespuugd. So Pitted is een noiserock/punktrio dat zichzelf vernoemd heeft naar een Youtube filmpje van een overenthousiaste surfer. Twee heren en dame die mede door hun afkomst in eerste instantie veel doen denken aan een ander beroemd trio uit die regio. Het vaal gekleurde haar, nonchalante look en met feedback doorspekte sound dragen daar ook aan bij. Nathan Rodriguez, Liam Downey en Jeannine Koewler trekken zich niet zoveel aan van hun omgeving en nemen het ook niet zo nauw met vaste posities binnen de band. Zo wordt er live nog wel eens van instrument geruild en hebben ze geen vaste zangpartijen. De band liet zich voor haar debuutalbum naar eigen zeggen inspireren door The Mars Volta, Nine Inch Nails en de eerste albums van Smashing Pumpkins.

Neo zoals het eerste album van So Pitted heet, begint chaotisch. Een muur van geluid met veel fuzz, feedback en ruis. Tijdens 'Cat Scratch' moet de luisteraar zichzelf daarom ook even de tijd gunnen om te acclimatiseren. Vanaf 'Pay Attention To Me' krijgt de punk de overhand en begint die typische sound, die alternatieve bands uit Seattle vaak hebben, door te klinken. De nummers krijgen ook meer vorm en worden minder abstract. De elf tracks die het album telt klinken vrij lo-fi maar af en toe ook strak en catchy. Wat Neo sterk maakt is dat het album één geheel is. Uitschieters zijn 'The Sickness' en 'Rott In Hell'.

So Pitted is moeilijk te beoordelen vanaf cd. Het is een band die live waarschijnlijk beter tot zijn recht komt dan op plaat. Dit komt misschien ook omdat de cd niet optimaal gemastered is waardoor hij in je auto bijvoorbeeld heel anders klinkt dan uit je stereo. So Pitted heeft dezelfde vibe die ander bands uit de Sub Pop familie vroeger hadden en dat maakt de band enorm interessant.
Recensent:Jaap Schrijver Artiest:So Pitted Label:Subpop
1280

Pop.1280 - Paradise Pop. 1280 is een meester in het wekken van indrukken. De Amerikaanse groep...