RECENSIE: Basia Bulat - Good Advice

Bsia
recensie cijfer 2016-03-10 Een singer-songwriter, maar dan net anders. Dat is de meest treffende manier om Basia Bulat te omschrijven. We horen niet voornamelijk een akoestische gitaar of een piano als begeleiding van de bijzondere Canadese stem, maar hiervoor zijn wat minder orthodoxe instrumenten gekozen. Dit resulteert in een hele bijzondere sfeer van constante lage, doch vrolijke klanken gedurende de volledige 36 minuten. Het verschil met eerder werk is dat deze plaat iets meer de ‘mainstream’ kant op gaat, maar dat maakt het luisteren er niet vervelender op.

De nummers op dit album, genaamd Good Advice klinken over het algemeen heel vrolijk, maar de teksten zijn dat vaak toch een stuk minder, vaak gaat het over de minder mooie kant van de liefde en hiermee zijn de nummers minder oppervlakkig dan op het eerste gezicht lijkt. De teksten zetten weldegelijk aan tot denken en de rustige muziek die ermee gepaard gaat geeft daartoe ook genoeg kans. Het slot van het album zijn de twee prachtige ambient nummers ‘The Garden’ en ‘Someday Soon’ en hiermee komt de plaat tot een welverdiend einde.

Al met al is dit werk beter te noemen dan wat we voorheen van Bulat te horen hebben gekregen. Het album is fijner om te luisteren omdat het iets meer naar de pop neigt en laat zien waar ze muzikaal gezien allemaal toe in staat is. Dat laatste zien we vooral terug in het verschil tussen het eerste en het laatste nummer van de plaat, opgewekte pop verandert in prachtige, bijna melancholische ambient zonder aan kwaliteit in te boeten.

Bulat is geen onbekende naam aan onze kant van de Atlantische Oceaan en dit is te merken aan de vele podia de ze aandoet in ons land. Gewapend met haar autoharp maakt Bulat dit jaar drie plekken in Nederland onveilig, dus er is voldoende kans haar nog te zien. 6, 7 en 8 mei staat ze respectievelijk in Groningen, Rotterdam en Amsterdam.
Recensent:Tim Jongenelen Artiest:Basia Bulat Label:V2 Records
Recorders

Recorders - Coast To CoastZelden hebben wij een hoesfoto gezien die zo volledig de lading dekt als in...