RECENSIE: Pondertone - From Now On

pondertone
recensie cijfer 2016-01-05 Tien jaar heeft het geduurd voor het tweede album van Pondertone af was. Daarmee vergeleken heeft Adele voor haar 25 maar een kleine pauze genomen. Maar net als Adele had frontman Patrick Versteeg een goede reden voor deze lange pauze. Hij werd twee keer vader en maakte een zijstap naar een vaste baan als grafisch ontwerper. In 2015 begon het weer te kriebelen en ging Tersteeg opnieuw aan de slag met muziek. Hij kwam tot het inzicht dat muziek toch een essentieel deel van zijn leven is en daarom is From Now On persoonlijker dan zijn voorganger Snake & Apacolips. Net als het eerste album is deze plaat een coproductie met Tom Swart (toetsenist bij Blaudzun) en Roel Jorna (Gasoline Brothers).

Een groot gedeelte van het album werd bij Tersteeg thuis opgenomen. Op zijn vorige plaat schreef hij vaak teksten in de derde persoon, maar dat is nu niet het geval. Sommige liedjes voelen aan als slaapliedjes, maar niet omdat ze saai zijn. Het is niet gek als je bedenkt dat sommige tracks werden geschreven terwijl Tersteegs kinderen lagen te slapen. ‘Rusty Rails’ en ‘Smug Lie’ zijn voorbeelden van zulke schattige liedjes.

From Now On bevat dertien tracks, voornamelijk korte nummers waarbij de sfeer als vrolijk en melancholisch omschreven kan worden. Er is plaats voor kleine gitaarsolo’s in ‘Katie (At the Woodmill)’ en op ‘Walter Benjamin’s Briefcase’ horen we een voice-over in plaats van reguliere zang.

Eigenlijk is er weinig aan te merken op de nieuwe plaat van Pondertone, hoewel het album niet direct een diepe indruk achterlaat. De vrolijkheid en het snelle karakter geven het album een lichtheid mee. Er zitten een hoop leuke elementen in het album, die het geheel net wat anders maken dan wat we al kennen.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Pondertone Label:Sonic Rendezvous
Cover Joe Gideon - Versa Vice

Joe Gideon - Versa ViceNa enkele jaren in Joe Gideon & The Shark gespeeld te hebben, vond...