RECENSIE: Krisiun - Forged In Fury

Krisiun
recensie cijfer 2015-11-12 Daar gaan we weer. Opnieuw gaat uw recensent u vertellen dat het zonde is dat een band als Krisiun nooit echt is doorgebroken. Ook nu zal hij u vertellen dat op de nieuwe plaat van de Brazilianen het niveau van de groovende deathmetal van eredivisie niveau is. Opnieuw zal er rijkelijk met sterren gestrooid worden en ook nu weer gaat iedereen door met het leven van alledag. Doodzonde! Ondergetekende zou het liefst Forged In Fury bij iedereen die niet luisteren wil door de strot willen duwen met de dwingende mededeling: "Slikken of stikken, Kreng!"

Werkelijk alles op de tiende schijf Forged In Fury klopt namelijk. De drie broers strooien ook nu weer rijkelijk met technische riffs, onnavolgbare groovende ritmes en een ijzingwekkend, maar goed verstaanbare grunt die door merg en been gaat. Het gaat daarbij natuurlijk wel om de songs en die kloppen aan alle kanten en zitten vol met verrassende wendingen en tempowisselingen. Behalve dat we veel vette en lompe ritmes over ons heen krijgen gaat Krisiun ook regelmatig de versnelling in en doet op die momenten wel wat denken aan de landgenoten van Sepultura in haar beste dagen. Daarnaast horen we heerlijke solo’s en fraaie gitaarlicks door alle nummers heen, terwijl de riffs maar ronken en knetteren.

Het ene na het andere hoogtepunt vliegt je om de oren en nagelen je aan je stoel vast. Je durft je niet meer te verroeren tot het akoestische outro, waarna je nog maar één beweging durft te maken: naar de repeat knop. Zo raak je hopeloos verstrikt in Goddelijke deathmetal songs als het intens dreigende ‘Soulless Impaler’ dat zelfs begint met een akoestische gitaar, maar ook het vol met tempowisselingen gestopte ‘Burning Of The Heretic’, of het tegendraadse hymne ‘The Isolated Truth’ met een basdrum als een constant ratelende mitrailleur. Ook het afsluitende ‘Timeless Starvation’ is van absolute schoonheid door het dreigende Slayeriaanse begin, waarna de heren weer genadeloos losbarsten als een stampende machine. Een machine die nergens hapert, en vanaf de brute opener ‘Scars Of The Hatred’ maar blijft doorhameren.

Slechte platen maken is niet aan Krisiun besteed. Juist omdat het drietal in de loop der tijd de snelheid meer is gaan doseren en steeds meer de groovende ritmes is gaan opzoeken heeft de band nog meer aan zeggingskracht gewonnen. Forged In Fury is daardoor een absolute topplaat geworden van deze brute band die prachtige songs koppelt aan weergaloze instrumentbeheersing.
Recensent:Jan Didden Artiest:Krisiun Label:Century Media
Cover Terror - The 25th Hour

Terror - The 25th Hour Terror ontstond in 2002 uit een onvrede met de toenmalige status van...