RECENSIE: Peaches - Rub

Peaches
recensie cijfer 2015-11-17 Merill Beth Nisker is nooit vies geweest van een dosis vulgaire lyrics, maar laat je daardoor vooral niet misleiden, inhoudsloos of plat is deze Canadese artieste alles behalve. Op haar albums kaart ze verschillende boeiende thema’s aan zoals genderidentiteit, seksualiteit en ouder worden. Vijftien jaar geleden scoorde Peaches een hitje met ‘Fuck The Pain Away’ en nu brengt ze met Rub – wederom een album dat weinig aan de verbeelding overlaat – haar zesde studioalbum uit. Bij het uitbrengen van haar vorige album I Feel Cream ging ze de strijd aan met leeftijdsdiscriminatie. Luisterend naar Rub zou je alvast niet verwachten dat je naar een zangeres van eind veertig zit te luisteren. Op Rub vieren de seksueel getinte teksten wederom hoogtij en nestelt de muziek zich diep onder de huid.

Het is niet Peaches, maar Kim Gordon die als eerste te horen is op het openingsnummer ‘Close Up’. De vette bassen ontvouwen zich en het feestje is meteen begonnen. Dubbelzinnige en provocerende teksten zijn de standaard. De geweldige nummers volgen elkaar in rap tempo op. Ze zijn uiterst dansbaar, tot ‘Free Drink Ticket’, een donker nummer waarop Peaches een soort monoloog houdt dat over een break-up gaat waarbij liefde omslaat in haat. Het slome nummer haalt het tempo enigszins uit het geheel, maar vervolgens keren we terug in de door diepe bassen gedomineerde muziek. ‘Vaginoplasty’ en ‘Light In Places’ zetten de lijn van dansbare nummers weer voort en maken hierbij veelvuldig gebruik van seksueel getinte lyrics.

Afsluiter ‘I Mean Something’ is een samenwerking met de tevens Canadese Feist. Met dit nummer benadrukt Peaches dat ze er nog steeds toe doet: “No matter how old, how young, how sick. I mean something, I mean something.” Het geeft tevens een persoonlijk tintje aan het album. Te midden van alle ruwheid en banaliteit schuilt een artiest met een missie en boodschap. Subtiliteit is daarbij niet het sleutelwoord, maar het levert in dit geval wel een buitengewoon smakelijke plaat op.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Peaches Label:Bertus
Cover Butcher Babies - Take It Like A Man

Butcher Babies - Take It Like A ManHoewel Butcher Babies een band is waarbij het op de eerste plaats toch echt...