RECENSIE: Toto - XIV

Totio
recensie cijfer 2015-06-12 “Het zijn de allerbeste muzikanten op de planeet, en ze zitten allemaal ook nog eens in één band”, aldus producer CJ Vanston over zijn recente samenwerking met de bandleden van Toto. Na het in 2006 uitgebrachte Falling In Between is er met XIV eindelijk weer een verzameling van nieuw studiomateriaal en heeft de band weer een uitstekend excuus om op tournee te gaan.

Wel moet er bij dat laatste de kanttekening worden geplaatst dat hieraan nog wel het een en ander is voorafgegaan. Niet alleen bleek er nog een juridisch conflict rond te spoken dat de band verplichtte om nog een album af te leveren, er was meer aan de hand: Vier jaar geleden kwam de band na een lange pauze weer bij elkaar om geld in te zamelen voor een verdere behandeling van de ziekte ALS die bij bassist Mike Porcaro werd geconstateerd. Rond de releasedatum van XIV eerder dit jaar overleed Porcaro op 59-jarige leeftijd. Het is zijn voorganger David Hungate die na een afwezigheid van ruim dertig jaar - hij besloot om na het succesvolle Toto IV uit 1982 zijn eigen weg te gaan - terug is in de band om de vrijgekomen vacature van bassist voor zijn rekening te nemen.

Het is niet de enige mutatie in de band. Bezettingswisselingen bleken overigens altijd al een terugkerend fenomeen te zijn bij Toto. Zo is ook afscheid genomen van drummer Simon Philips, hij verving eerder de overleden broer van Mike, Jeff Porcaro in 1992. Keith Carlock neemt zijn plaats in terwijl de vocalen het bekende geluid laten horen van Joseph Williams die we nog kennen van het succesvolle The Seventh One. Ook het aantal sessiemuzikanten, meestal afkomstig uit de L.A.-scene, dat we op ieder album tegenkwamen is onverminderd groot gebleven. Tot zover niets nieuws onder de zon. Iets wat ook geldt voor de herkenbare maar desondanks bijzonder ingenieuze gitaarsoli van Steve Lukather, die overigens steeds beter gaat zingen, en de dikwijls complexe breaks maar superstrakke timing of samenwerking tussen toetsen, drums en bas.

Wie er zat te wachten op een geheel nieuw geluid komt bedrogen uit. Het was waarschijnlijk ook niet de intentie van de muzikanten als we toetsenist Steve Porcaro moeten geloven. Hij verkondigde onlangs namelijk doodleuk dat deze bezetting het enige echte vervolg is op de succesvolle formatie die verantwoordelijk was voor Toto IV. Volgens Lukather bleken wederom alle puzzelstukjes in de studio nog net zo gemakkelijk in elkaar te passen als drieëndertig jaar geleden. Luister naar het door hem gezongen ‘Unknown Soldier’ en je begrijpt wat hij hier bedoelt. Alle elementen uit de rijke historie van de band vinden we terug in het huidige nieuwe werk. Het is nog net zo bombastisch, episch en gelikt als toen. Toch blijkt Toto wel degelijk met de tijd mee te gaan zoals we in de maatschappij-kritische teksten kunnen vernemen. Tracks als ‘Holy War’ en ‘21st Century Blues’ geven hier blijk van. Of zoals Lukather recentelijk in een interview meldde: “We maken ons het liefste druk om de achterste van Kim Kardashian terwijl tegelijkertijd grote oceanen onherstelbaar verontreinigd raken. We zijn weliswaar wat ouder geworden en houden ons daarom misschien met serieuzere zaken bezig maar het heilige vuur is nog steeds aanwezig”.

Het is duidelijk dat Toto met XIV terug is aan het front en dat we nog wel degelijk rekening dienen te houden met deze rockveteranen.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Toto Label:Pias
Cover Ciara - Jackie