RECENSIE: Elder - Lore

Elder
recensie cijfer 2015-03-12 Elder is een Amerikaanse band die zich heeft gespecialiseerd in het schrijven van lange stonercomposities met een psychedelisch sausje. Voor de muziek hebben voornamelijk Black Sabbath en uit een recenter verleden Electric Wizard model gestaan. Al heeft Elder niet die vuigheid van laatstgenoemde band. Binnen het genre wijkt Elder namelijk niet heel ver van de geijkte paden af.

Het uit Boston afkomstige drietal bestaat uit Nicholas DiSalvo (zang, gitaar, Keyboards, drums), Jack Donovan (bas) en Matthew Couto (drums). Lore is het derde album van Elder en brengt in een uur tijd vijf songs die gekenmerkt worden door lange instrumentale stukken met meanderende zware riffs, en diep in de muziek ingebedde Ozzy-achtige zang. Het is het soort muziek dat je van bands uit dit genre kunt verwachten. De muziek van Elder wordt helaas nooit superspannend of heel avontuurlijk, maar het geheel steekt oerdegelijk in elkaar.

Het hart van het album wordt gevormd door het ruim een kwartier durende ‘Lore’ . De zware riffs in deze track worden halverwege onderbroken door een stuk ambient dat gevolgd wordt door luchtig, bijna lieflijk, gitaargetokkel , waaraan een hallucinerende dosis jaren zeventig psychedelica langzaam wordt toegevoegd. De zang van DiSalvo is binnen dit nummer als een onopvallend instrument aanwezig.

Het tien minuten durende ‘Deadweight’ begint met een soort boeddhistisch getingel, voordat een zwaar basloopje en dito riffs de boel weer overnemen. Dit nummer loopt net even te lang door om helemaal te boeien. Net zoals het twaalf minuten durende ‘Legend’ en de openingstrack ‘Compendum’ dat vooral de laatste drie minuten wat spanning herbergt. Afsluiter ‘Spirit At Aphelion’ is met het titelnummer het boeiendst door de afwisseling tussen akoestisch gitaarwerk, zware riffs, en psychedelica in de vorm van een mellotron.

Lore is geen onaardig album, maar de lange nummers dolen soms net wat te lang door. Daarbij is de stem van DiSalvo niet bepaald boeiend te noemen. Het hypnotiserende karakter van de muziek maakt dan wel weer een hoop goed al is dit muziek die bij uitstek geschikt lijkt om samen met geestverruimende middelen tot je te nemen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Elder Label:Stickman Records
Cover Twerps - Range Anxiety

Twerps - Range Anxiety Range Anxiety is de opvolger van het zelfbenoemde debuut van Twerps , het...