RECENSIE: Ásgeir - In The Silent - Deluxe Limited Edition

Asgeir
recensie cijfer 2015-02-03 In september 2012 verscheen het albumDýrð I Dauðaþögn van de IJslandse singer-songwriter Ásgeir voor het eerst op de markt. Het schijfje was toentertijd voorzien van een tiental songs in het IJslands. Ongeveer twee jaar later komt de man in kwestie met de Deluxe Limited Edition van hetzelfde album op de proppen, alleen draagt deze nu de naam In the Silence. Hier zijn uiteraard de originele tracks op de vinden, maar deze editie biedt meer: een tweede disk met dezelfde songs vertaald in het Engels én een derde schijf barstensvol bonus tracks, akoestische versies, studiosessies en remixes. Genoeg voedsel voor het muziek liefhebbend oor dus. Maar genoeg geklets over het fysieke schijfje, want wat heeft dit overweldigende pakket ons inhoudelijk op muzikaal vlak te bieden?

Allereerst kan er geconcludeerd worden dat Ásgeir wel houdt van een beetje experimenteren met diverse instrumenten en stijlen. De nummers kennen qua muziek soms verrassende combinaties en interessante overgangen, zoals te horen in ‘King and Cross’ (de eerste single) dat akoestisch begint en vervolgens overvloeit in een heel fijn lichtelijk elektronisch nummer. De muzikale veelvraat weet wel raad met het aanbrengen van diversiteit in zijn repertoire. Waar de ene track barst van de prominent aanwezige gitaren, wordt het andere gekenmerkt door de stevige elektronische beats. Van rustige bedwelmende liedjes (zoals ‘Higher)’ tot bombastische folksongs (‘In Harmony’). Ásgeir deinst nergens voor terug en bewijst met dit album het allemaal in de vingers te hebben. Een van zijn vele sterke punten, dat mag wel gezegd worden.

Vervolgens zet de muzikaliteit van Ásgeir zich tevens voort in het materiaal dat te vinden is op de bonus disk. Zo kent dit schijfje ook een aantal hoogtepunten. Het meest opmerkelijke hiervan zijn de extra nooit-uitgebrachte songs, acht stuks maar liefst, zowel in het Engels als in het IJslands. Ook deze stralen stuk voor stuk net zoveel potentie uit als de rest van het album. Ten tweede is daar de prachtige akoestische versie van ‘Torrent’ dat zeker geen haar minder is dan het origineel. Het enige minpunt zijn de remixes, die lang niet dezelfde charmes met zich meedragen als de rest van het album.

Al met al is In the Silence een exemplaar dat niet mag missen in de cd-kast van alle liefhebbers van het genre. Ásgeir zet hiermee een zeer sterk debuut neer waarmee hij zichzelf met trots mag vestigen binnen de muziekwereld.
Recensent:Jennifer Worrell Artiest:Ásgeir Label:One Little Indian Ltd
Cover The Staves - Blood I Bled

The Staves - Blood I BledDe drie zussen van The Staves komen binnenkort met een nieuw album. Als...