RECENSIE: Akwasi - Daar Ergens

Akwasi
recensie cijfer 2014-11-10 In 2009 was kwam Bliksemschichtuit, het debuutalbum van Zwart Licht. Dit album blies letterlijk het dak eraf en de rapgroep vestigde met dit ene album hun naam meteen stevig in de scene. Er volgde een EP en de groep maakte samen een “solo” album voor rapper Leeroy. Frontman Akwasi begon in die periode met de toneelacademie in Maastricht, waar hij in 2012 afstudeerde. Tijdens zijn afstuderen ontdekte hij het werk van Bram Vermeulen en uiteindelijk maakte hij voor het Oerol Festival een toneelstuk gebaseerd op het werk van deze liedjesschrijver.

In het voorjaar van 2014 bracht de rapper onder de titel Daar Ergens een mini-album uit met vijf songs uit dit toneelstuk en omdat er nog veel meer materiaal beschikbaar was volgt er nu uiteindelijk ook een compleet album onder dezelfde titel. Overigens maken de vijf songs van het mini-album ook deel uit van het 22 tracks tellende album. Dit hele album is dan wel gebaseerd op en geïnspireerd door de songs van de inmiddels tien jaar geleden overleden Bram Vermeulen, Daar Ergens bestaat uit origineel eigen werk.

Verrassend is dat er gekozen is voor twee relatief onbekenden die de producties verzorgen. Drummakid en Esko zorgen voor producties en ook het afmixen is gedaan door een nieuweling (Chopz), maar wel opzienbarend is de naam die daarnaast staat als afmixer: oud Opgezwollenaar Delic. De rapper heeft er ook voor gekozen eigen teksten te maken en aan een rapper met het kaliber van Akwasi kun je een dergelijke taak ook wel overlaten. “Anton Karel Willem Anton Simon Isaak” is niet alleen spitsvondig, door zijn achtergrond als toneelspeler heeft hij ook de juiste kennis van dramatiek en tot slot beschikt hij over de juiste rauwheid in zijn stem om het materiaal van Bram Vermeulen ten gehore te brengen. Dat was immers ook een zanger die niet bepaald beschikte over een gepolijst stemgeluid. Het mooiste en bekendste nummer van Vermeulen is ook meteen het beste nummer van het album van Akwasi geworden. Kleinkunstenaar en raptalent Akwasi vangt de rauwheid van Vermeulen op een perfect passende hiphop beat.

Aangezien er al een mini-album was als voorbode van Daar Ergens is het solodebuut van Akwasi niet heel erg verrassend. Wat wel verrassend is, is dat Akwasi gekozen heeft om zijn album uit te brengen op een eigen label en niet via het bekende TopNotch waar hij met Zwart Licht getekend is. De mooie naam van dit label is Neerlands Dope, een fantastisch gevonden verbastering van Neerlands Hoop, de groep van Bram Vermeulen en Freek de Jonge.

Omdat Akwasi als rapper zijn sporen inmiddels heeft verdiend en ook op Oerol zijn voorstellingen uitverkocht kun je spreken van een geslaagd project. Via dit soort initiatieven komt hiphop immers de mainstream binnen en gaat het deel uitmaken van de gevestigde cultuur. Hij heeft een zeer hoogwaardig product afgeleverd. Wat echter niet duidelijk is, is wat de beoogde doelgroep is voor dit album. Voor de Zwart Licht fans van het eerste uur zal een Bram Vermeulen album wellicht iets te zwaar op de maag liggen en de liefhebbers van de overleden zanger kunnen dan weer moeite hebben met de vernieuwing die de rapper brengt. Het is voor Akwasi te hopen dat hij door beide partijen wordt omarmd, want dat verdient hij!
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Akwasi Label:Eigen Beheer
Henny V

Henny Vrienten - En Toch... Henny Vrienten heeft als zanger van Doe Maar in Nederland een bijna...