RECENSIE: Myles Sanko - Forever Dreaming

Sanko
recensie cijfer 2014-12-01 De Britse zanger Myles Sanko maakt soul in de stijl van grote legendes als Otis Redding en James Brown. De opnames zijn wat moderner dan eerdergenoemden en daardoor klinkt het niet gedateerd. Zijn debuut Forever Dreaming is een fijne soulplaat die doet denken aan Aloe Blacc zonder de scheut hiphop. De beste man wordt onthaald als het liefdeskind van de soulmuziek. Puur, eerlijk en sterk uitgevoerd.

Myles wordt bijgestaan door een adequate groep muzikanten. Het losse en ritmische gitaarspel, simpel en doeltreffend baswerk en de funky drums. Zo komt de soul tot leven, gepaard met de goudeerlijke stem van Myles. Op ‘Forever Dreaming’ bezingt hij hoe hij gelooft in de ander en dat hem dat kracht geeft. Hij is duidelijk een dromer en dat wordt zowel muzikaal als tekstueel duidelijk. Het thema past goed bij soul en dat resulteert in een plaat die makkelijk te beluisteren is.

De cd kabbelt voort zonder dat het echt verrast. Het is een typerend soulalbum dat overeind staat door de manier waarop het is uitgevoerd. ‘Save My Soul’ kent, net als de andere nummers een goede dynamiek. Een duidelijke kop en staart met een dito slot. Dat is zowel de kracht als de zwakte van de plaat. Het is krachtig, omdat het interesseert en je pakt als luisteraar. Het probleem is echter dat deze formule geen innovatie toestaat. Het is een prachtige eenheidsworst. Het lijkt sterk op elkaar, toch is het allemaal even mooi.

Ondanks de duidelijke formule die Myles hanteert is het een geslaagd debuut. Myles heeft een goede stem en is duidelijk beïnvloed door de eerdergenoemde legendes. Hij mengt het zodanig, zodat het klinkt als Myles Sanko. Liefhebbers van de stijl zullen het album zonder twijfel kunnen aankopen. Een echte hit of uitschieter ontbreekt op zijn debuut. Echt bijzonder is het niet. Vakkundig is het wel.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Myles Sanko Label:Painted Dog Records
Cover Train - Bulletproof Picasso

Train - Bulletproof PicassoMet Save Me San Francisco en California 37 keerden de heren van Train...