RECENSIE: Monuments - The Amanuensis

Monuments
recensie cijfer 2014-08-10 Monuments is een Britse progressieve band die veelvuldig gebruik maakt van typerende gitaargeluiden die djent wordt genoemd. Djent is gepopulariseerd door Meshuggah en het kenmerkende geluid gaat nu zelfs door als een genre. Djent dus. Ooit begonnen als een zijproject van John Browne en Josh Travis, bekend van Fellsilent en The Tony Danza Tapdance Extravaganza, nu een fulltime groep. Voor dit tweede album heeft Chris Baretto, oud-lid van Periphery, de zang overgenomen.

Amanuensis is geschreven rondom de Samsara cyclus uit het boeddhisme. Deze gaat uit van de dood en wedergeboorte, oftewel reïncarnatie. De plaat opent dus met de titel ‘I, The Creator’, dat vooral gedragen wordt door het drumwerk van Mike Malyan. Afsluiten doet de band met ‘I, The Destroyer’ en alles daartussen is praktisch hetzelfde. De zanger wisselt zijn grunts af met clean vocals. Af en toe spelen de heren wat rustiger of spelen ze een groovende break. Het is allemaal erg herkenbaar en het gaat snel vervelen. De plaat mist een sterke opbouw, pakkende riffs en experiment.

The Amanuensis is een erg veilige schijf die wel rockt maar niet inspireert. Het is daarom ook moeilijk om te bepalen wat nou echt een sterke track is. ‘Jinn’ komt erg dichtbij door zijn pakkende intro, maar valt snel in dezelfde herhaling. Na de afsluitende track worden we getrakteerd op een sloom, onnodig en uitgerekt nummer. ‘Samsara’ is vijf minuten durende monnikenzang die totaal niet past bij het beukwerk van Monuments. Conceptueel gezien is het een logische keus, maar in de praktijk is het slaapverwekkend.

Het is prima ingespeeld maar het beklijft totaal niet, zelfs niet na veelvuldig luisteren. Bij de eerste luisterbeurt klinkt het best tof, maar de magie is er al snel af. Er zijn geen momenten die je echt bij de lurven pakken, ondanks verschillende tempowisselingen en interessant drumwerk. Echt slecht is de schijf niet, briljant is dan weer te overdreven. Gematigd positief kunnen we dan weer wel zijn.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Monuments Label:Century Media
Cover Chrissie Hynde - Stockholm

Chrissie Hynde - StockholmThe Pretenders is officieel altijd een band geweest, maar officieus is...