RECENSIE: This Kid - Stitches

This Kid
recensie cijfer 2014-06-17 “O help, metalcoreband nummer zoveel vraagt om aandacht,” is de gedachte die bij de eerste tonen van Stitches op komt borrelen. Maar gelukkig verdwijnt die gedachte als sneeuw voor de zon wanneer je de nieuwste EP van te Antwerpse This Kid in zijn geheel beluistert. De vijf heren uit België weten namelijk moeiteloos te boeien met hun afwisselende muziek.

Want hoewel de hoofdmoot uit metalcore bestaat is er voldoende afwisseling tussen de nummers, maar ook binnen de nummers. Het begint al direct met openingssong ‘Never Better’ waarin metalcore wordt gekoppeld aan de sneer van Rage Against The Machine. De grommende bas, de grunt, het meezing refrein, de rap en het inventieve gitaarwerk zorgen voor een opener die alle aandacht opeist. Het zijn veel elementen binnen één nummer, maar op de een of andere manier pakt het direct.

Het tweede nummer ‘The Cause’ is wat meer standaard metalcore met meebrulrefrein, maar het daaropvolgende ‘Like Cannibals’ is een prachtig melodieus metalnummer met sfeervol gitaarwerk en emotionele zang gekoppeld aan boosaardig geschreeuw. Hier lusten wij wel pap van.
Het vierde nummer’Liquid Shelter’ begint met een snerpende gitaarsolo waarna een springerig, maar inventief ritme het roer overneemt. Ook hier is het weer die afwisseling van stemmen die je bij de les houdt. Daarna is het met het afsluitende ‘Wisenheimer’ het ruime kwartier alweer over. In dit korte nummertje wordt er flink geswitcht tussen logge riffs en maffe ritmische stukjes met praatzang. Heel apart, maar zeer geslaagd.

Wederom blijkt dat België een rijke voedingsbodem is voor bands die afwisseling hoog in het vaandel hebben staan. This Kid verdient het op basis van deze geslaagde EP om wat meer bekendheid te krijgen, binnen en buiten haar eigen landsgrenzen.
Recensent:Jan Didden Artiest:This Kid Label:Eigen Beheer
Cover Archive - Axiom

Archive - AxiomDe Engelse band Archive bestaat inmiddels twintig jaar in verschillende...