RECENSIE: MTT - Years From Now

MTT
recensie cijfer 2014-04-16 Zo’n twee jaar geleden debuteerde de Utrechtse band rond zangeres Anne Broekman onder de naam Minus The Tiger, maar voor het tweede album werd de naam veranderd in MTT. Deze naamswijziging is logisch, gezien de verandering die de sound van de band heeft ondergaan. De muziek die MTT op Years From Now laat horen is veel beklemmender dan voorheen en de synthesizers spelen een belangrijkere rol. Een mooi voorbeeld hiervan is de trage titeltrack, waarin de lage bas mooi contrasteert met de ijle synth- en gitaarklanken en de dromerige zang van Broekman.

De kern van MTT bestaat naast Broekman (zang en toetsen) uit Maarten Besseling (drums, beats, percussie en programming) en Jos Terlingen (bas, drums, beats, percussie en programming). Dit trio kreeg bij de opnames van Years From Now muzikale ondersteuning van gitaristen Bo Menning (Aestrid) en Thanos Fotiadis (Bodypolitics) en bassist Ronald Straetemans (Tududuh). Bovendien werkte Kramphafts Joris van Grunsven mee aan de beats van het nummer ‘Land’.

De muziek op Years From Now is zoals gezegd nogal beklemmend. MTT doet bij vlagen denken aan The Knife en Fever Ray, maar vooral aan het Belgische SX. MTT weet op Years From Now een soms ronduit ijzige sfeer neer te zetten. Dit komt ongetwijfeld doordat frontvrouw Broekmans de laatste anderhalf jaar door een turbulente tijd gegaan is. Het persbericht spreekt over gevoelens van euforie, angst, hoop, vervreemding en melancholie die om voorrang streden. Vooral de vervreemding, angst en melancholie zijn duidelijk terug te horen op Years From Now.

Hoewel de nummers op Years From Now prima zijn, is er geen enkele song die er echt bovenuit steekt. Maar daar gaat het hier ook niet echt om. De kracht van het album zit meer in de sfeer die MTT neerzet dan in de individuele nummers. En die sfeer is zeer overtuigend. Toch willen we een paar opvallende tracks noemen. Een daarvan is de al eerder genoemde titeltrack en een andere is de aan de jaren ’80 refererende song ‘Light Up’. In ‘Song And Dance Man’ zijn de beats wat meer uptempo en hetzelfde geldt voor ‘Water’. ‘Way We Are’ heeft een wat opener sound dan de meeste andere songs en de lage bas heeft hierdoor alle ruimte om lekker door te resoneren.

De door de naamsverandering geïllustreerde koerswijziging legt MTT geen windeieren. Years From Now is beter dan debuutplaat Minus The Tiger. Het zijn hierbij niet zozeer de individuele songs die indruk maken, maar wel het album als geheel.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:MTT Label:Suburban Records
Cover La Blusa - Gold

La Blusa - Gold La Blusa is al enige decennia lang één van de Nederlandse uithangborden van...