RECENSIE: Young the Giant - Mind Over Matter

Giant
recensie cijfer 2014-03-11 ‘It’s About Time’, dat moeten de heren van Young The Giant gedacht hebben. Hun nieuwe single verscheen pas ruim drie jaar na het debuutalbum. De debuutplaat draagt dezelfde naam als de band (of is titelloos, het is maar hoe je het bekijkt) en schalt nog regelmatig door mijn boxen. Er staat simpelweg geen slecht nummer op. Kunnen de Amerikanen met Mind Over Matter over de lat heen die hun voorganger zo hoog legde?

Eindelijk een nieuwe plaat, dan moet die ook maar snel van start gaan. Gelukkig is er nog ruimte voor het kortdurende, instrumentale intro ‘Slow Dive’, inleidend naar ‘Anagram’, waar dan toch dat tempo opgepakt wordt. De eerste single van de plaat barst daarna los. Het bevat een stuk steviger gitaarwerk dan dat we van de band kennen. Dit neemt niet weg dat het heerlijk klinkt: zanger Sameer Gadhia laat zijn veelzijdige stem weer lekker doorgalmen en het nummer bevat veel variatie in tempo.

Dat Gadhia een prachtige kopstem heeft bewijst hij weer op ‘Firelight’, een werkelijk prachtige ballade waarin in ruim vijf minuten langzaam opgebouwd wordt naar een sprookjesachtig eind. Daar achteraan is in ‘Camera’ dan eindelijk een vleugje van de oude Young The Giant te horen: een spannend ritme, een tokkelend gitaarriffje en wat strijkers in het refrein. Maar de award voor lekkerste riedeltje gaat naar ‘Eros’, waar elk refrein een mooi contrast vormt met de coupletten en waarvan de laatste minuut rustig instrumentaal uitgespeeld wordt.

Mind Over Matter is een plaat die moet groeien, zeker als je de stijl van het eerste album terugverlangt. De band is duidelijk wat meer hitjes gaan schrijven in plaats van de soms mysterieuze tempowisselingen en speciale melodieuze lijnen op de eerste plaat. Voor diegenen die meer van hetzelfde verwachtten is dat jammer, ook al laten de Amerikanen wel hun diversiteit zien. Zo wordt Mind Over Matter geen plaat die in de schaduw van zijn voorganger blijft staan, maar net één treetje lager.
Recensent:David van der Lof Artiest:Young the Giant Label:Warner
Cover Troops of Doom - Troops Of Doom EP

Troops of Doom - EP 2013 Troops Of Doom is lomp en heeft maar één doel voor ogen: om zoveel mogelijk...