RECENSIE: Son of Dave - Blues At The Grand

Dave
recensie cijfer 2014-01-03 Son Of Dave is een graag geziene gast met zijn one-man-band. De bluesartiest speelt een vrolijke mix van blues en rock. Dit in combinatie met onzinnige, en soms vunzige teksten, maakt de man een ideale opvulling voor rootsfestivals. Blues At The Grand is zijn nieuwste release. Ditmaal is de artiest niet in zijn eentje te bewonderen, maar heeft hij een aantal bevriende muzikanten opgetrommeld. Dat maakt de plaat een meer veelzijdig project dan we van hem gewend zijn.

Uiteraard is een groot gedeelte van het gebruikelijke recept hierop nog aanwezig. Son Of Dave, of Benjamin Darvill zoals de bluesman in het echt heet, maakt veelvuldig gebruik van zijn mondharmonica. Het is ook volop blues dat de klok slaat. ‘Titty Shake’ gaat bijvoorbeeld helemaal nergens over. De combinatie van saxofoon met mondharmonica maakt het nummer extra vunzig. Dankzij het vleugje blues is het rock ’n roll resultaat aanstekelijk.

Maar er valt ook genoeg van serieuze muziek te genieten. ‘Well, Well, Well’ is een vrolijk boogieritme. De achtergrondzang gaat voortreffelijk samen met de harmonica en saxofoon. Ook wanneer het gas teruggenomen wordt maakt Son Of Dave leuke muziek. ‘Old Mexico’ is lekker relaxed. De zanger beschrijft de sfeer en dankzij een loom drumritme ga je makkelijk mee in het nummer.

Met Blues At The Grand maakt Son Of Dove een vrolijk en afwisselend project. De aanvulling van een band doet de artiest goed. Desondanks is de cd nergens origineel. De nummers klinken allemaal leuk en aardig, de artiest lukt het niet om een diepe indruk achter te laten. De plaat zakt na afloop van het beluisteren net zo snel weer weg als dat hij aangezet is. Daarmee onderstreept Son Of Dave nogmaals zijn positie als programma opvulling.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Son of Dave Label:Bertus
Cover Northcote - Northcote

Northcote - NorthcoteMet de stijgende populariteit van artiesten als The Gaslight Anthem en Frank...