RECENSIE: Placebo (UK) - Loud Like Love

Placebo
recensie cijfer 2013-09-20 Loud Like Love, het zevende album van Placebo, vloeit eigenlijk voort uit de vorig jaar verschenen EP B3. Het opnemen van deze EP gaf de band veel inspiratie en hierdoor ontstond het idee om een heel nieuw album te maken. Er waren echter niet veel nieuwe songs voorradig, maar dat probleem werd opgelost door materiaal te gebruiken dat frontman Brian Molko had geschreven voor een soloproject.

Dit laatste zou wel eens de reden kunnen zijn waarom Loud Like Love wat anders klinkt dan de eerdere platen van Placebo. De bijtende gitaren die het oudere werk van het Britse drietal kenmerken, zijn gedeeltelijk ingeruild voor een wat bombastischer geluid met veel gebruik van toetsen. Over het geheel genomen is Loud Like Love ook wat meer ingetogen dan de oudere platen van Placebo. Daarnaast zijn de teksten, die allemaal op de een of andere manier over de liefde gaan, volgens Molko persoonlijker dan ooit.

Loud Like Love werd voorafgegaan door de single ‘Too Many Friends’, waarin Molko zijn onbehagen uit over de steeds belangrijker wordende sociale media. Deze song werd volgens het persbericht bij Loud Like Love beïnvloed door Jim Steinman, de muzikale partner van Meatloaf, en daar zit wel wat in. Het nummer opent met een rustig stukje piano, maar is verderop zeer bombastisch en een beetje slepend. ‘Too Many Friends’ is de sterkste Placebo-song in jaren en ook het hoogtepunt van Loud Like Love.

Een ander hoogtepunt is afsluiter ‘Bosco’. In deze langzame song bezingt Molko de gevoelens van iemand die teveel drinkt en daardoor zijn relatie ten onder ziet gaan. De hoofdrollen zijn hierbij weggelegd voor strijkers en piano. Ook ‘Exit Wounds’ dat kaal begint, met alleen elektronische percussie, en bombastisch en slepend eindigt, is erg sterk. Dit geldt ook voor ‘Million Little Pieces’, waarin opnieuw een belangrijke rol is weggelegd voor de piano.

Dat Placebo ook nog steeds kan rocken, horen we in bijvoorbeeld de mooie opener ‘Loud Like Love’, het venijnige ‘Purify’ en het politiek-geïnspireerde ‘Rob The Bank’, dat het vooral van zijn sterke baslijn moet hebben.

In de recensie van B3 schreef ondergetekende dat we van Placebo geen vernieuwing hoefden te verwachten. Op Loud Like Love voert de band echter toch een lichte koerswijziging door en dit resulteert in de beste Placebo-plaat sinds Sleeping With Ghosts.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Placebo (UK) Label:Universal Music
Cover Metallica - Through The Never

Metallica - Through The NeverEind deze maand komt Through The Never uit, de 3D-speelfilm van en rondom...